هر وقت فکر می کنید نیاز به کمک دارید ما در کنار شما هستیم تماس با پشتیبانی

بررسی مهم

  • نوع محصول : مایع
  • قابلیت اشتعال: دارد
  • خطر مرگ : کم

دریافت MSDS

MSDS

مقایسه محصول

ثبت سفارش و صدور پیش فاکتور

راهنمای ثبت سفارش

با تشکر از شما ثبت سفارش با موفقیت انجام شد

برای پیگیری وضعیت سفارش و پرینت پیش فاکــــتور صـــادر شده لطفا کد رهــگیری فوق را یاداشت نمایید.

با استفاده از کد رهگیری می توانید:
  • سفارش خود را کنسل کنید
  • وضعیت سفارش خود بررسی نمایید.
  • پیش فاکتور موقت و یا فاکتور نهایی آنلاین را دریافت نمایید.
وضعیت موجود می باشد

لطفا تمامی فیلد های فرم سفارش را پر نمایید !

موجودی در انبار :

توضیحات عمومی بوتيل استات



N-BUTYL ACETATE

نام آیوپاک:                                                               Butyl acetate

کد تعرفه گمرکی :                                                          ۲۹۱۵۳۳۰۰

کد آیسیک :                                                              ۲۴۱۱۵۱۲۶۵۵

فرمول مولکولی:                       C6H12O2     or     CH3COO(CH2)3CH3

CAS number :                                                               ۴-۸۶-۱۲۳

نام­های متداول دیگر:

بوتیل اتانوئات Butyl ethanoate ، استیک اسید نرمال بوتیل استر Acetic acid n-butyl ester ، بوتیل Butile ، بوتیل استات Butyl acetate ، نرمال بوتیل استات n-butyl acetate ، یک بوتیل استات ۱-Butyl acetate ، استات دی بوتیل Acetate de butyle ، بوتیل استاتن Butylacetaten ، یک استوکسی بوتان  ۱-acetoxybutane ، اوکتان نرمال بوتیلو Octan n-butylu فروش نرمال بوتيل استات


کاربرد بصورت خلاصه:


به عنوان حلال در تولید لاک ها، رنگ و رزین، چسب، پلیمرها، اسانس، عطر، تمیز کننده، آدامس، چرم مصنوعی، فیلم عکاسی، پلاستیک، پوشش دهنده های مبلمان، لوازم منزل، ظروف و خودرو، پوشش دهنده های برپایه آب، رنگ بدنه خودرو، جوهر چاپ، اسپری، لوازم آرایشی، عینک های ایمنی، از آن استفاده می شود و به عنوان یک عامل تمیز کننده و چربی زدا نیز در صنعت کاربرد دارد. (HELM ) فروش بوتيل استات اصفهان

در تولید فیلم های سلولز استات بوتیرات[۱]، نیترو سلولزی، فیلم های پلی استر، اپوکسی ها، آلکیدها، کوپلیمرهای وینیل[۲] و رزین های آکریلیک نیز کاربرد دارد. از دیگر کاربردهای آن آبگیری از روغن و دارو و تولید پوشش دهنده های کاغذ است.

   (TGSC Information System)


رنگ، بو، حالت فیزیکی و خصوصیات فیزیکی معروف:

این حلال یک استات استر از بوتانول[۳] است که از بوتان یک اُل[۴] گرفته شده و مایعی بی رنگ، شفاف، نسبتا فرار، اشتعال پذیر، با رایحه ی شیرین شبیه به استرها ( بویی شبیه به بوی موز )  می باشد و در اکثر میوه ها به ویژه سیب قرمز یافت می شود. بخارات آن از هوا سنگین تر و دانسیته آن از آب کمتر بوده و بر روی آب شناور می ماند. با ترکیبات اکسید کننده قوی، اسیدهای قوی و بازهای قوی ناسازگار است.

محرک چشم، پوست و دستگاه تنفسی بوده و تماس طولانی مدت و مکرر با آن سبب خشک شدن پوست، استنشاق طولانی مدت منجر به تهوع، سردرد، سرگیجه، سوزش چشم و مجاری تنفسی، سرفه، تنگی نفس، گلودرد، دل درد و آسیب به سیستم عصبی می شود.


حلالیت در حلالهای دیگر و آب:

انحلال پذیر در الکل ها مانند اتانول، در اترها مانند اتیل اتر، کتون ها، گلایکول ها مانند پروپیلن گلایکول، گلایکول اترها، آلدهیدها و در بیشتر هیدروکربن های آلیفاتیکی و آروماتیکی مانند استون و کلروفرم

جهت دانلود فايل آزئوتروپهاي نرمال بوتيل استات كليك كنيد


شرکت­های تولید کننده بوتيل استات



تولیدکنندگان ایرانی:

در حال حاضر ۳۷ واحد داخلی در حال تولید این حلال هستند. فروش بوتيل استات تهران


تولیدکنندگان خارجی:

استرالیا، آلمان، چین، لهستان، روسیه، سوئیس، هند، پاکستان، اندونزی، ژاپن، مالزی، کره جنوبی، تایوان و امارات


ميزان واردات و صادرات بوتيل استات (كد تعرفه گمركي ۲۹۱۵۳۳۰۰)؛




آمار جهاني صادرات بوتيل استات در سال ۲۰۲۰ ميلادي


آمار جهاني واردات بوتيل استات در سال ۲۰۲۰ ميلادي

 


كاربردهاي بوتيل استات



۱)      صنعت رنگ و رزین :

فراریت این حلال و خاصیت ضدقرمزی آن باعث شده تا در تولید رنگ های براق مورد استفاده قرار گیرد. نرمال بوتانول خاصیت ضد قرمزی و انحلال پذیری را افزایش داده به همین دلیل عموما به صورت ترکیب با بوتیل استات در این صنعت استفاده می شود. بوتیل استات انحلال پذیری خوبی برای ایزوسیانات ها و پلی اُل ها داشته و این امر سبب شده تا رقیق کننده خوبی برای رزین ها بوده و هیچ آسیبی به ماتریس رزین نزند. در استفاده از پلی اورتان های جامد، حلال بوتیل استات منجر به دستیابی به ویسکوزیته و نرخ تبخیر مطلوب و در نهایت تولید فیلم های مورد نظر می شود. همین امر سبب شده تا عمدتا حلال مورد استفاده در تولید رنگ های پلی اورتان، بوتیل استات باشد. (O-BASF, 2016) (EUROPEAN COATINGS) فروش بوتيل استات قيمت مناسب


۲)      صنعت دارو :

جذب کم آب و مقاومت در برابر هیدرولیز سبب شده تا از آن به عنوان یک عامل استخراج برای تولید دارو استفاده شود. این حلال جزئی از پنسیلین و بسیاری از آنتی بیوتیک هاست. (ScienceStruck) فروش بوتيل استات گريد دارويي


۳)      صنایع شیمیایی :

بوتیل استات حلالی مناسب برای استخراج فسفومولیبدیک اسید[۵] که برای اندازه گیری اورتوفسفات معدنی[۶] استفاده می شود، است. هم چنین به عنوان یک عامل معرف برای بررسی تالیوم[۷]، استنوم[۸] ، مولیبدنیوم[۹]، رنیوم[۱۰] و تنگستن[۱۱] نیز کاربرد دارد.        (Merck) (Alfa Aesar by Thermo Fisher Scientific)


۴)      صنايع غذايي:

این حلال به عنوان یک طعم دهنده در تولید اسانس های میوه ها و چاشنی ها به ویژه تولید اسانس های زردآلو، آناناس، موز و گلابی کاربرد دارد. (TNJ) قيمت بوتيل استات


۵)      صنایع آرایشی – بهداشتی :

در تولید لاک ناخن، لاک پاک کن ( در تولید لاک پاک کن ها به صورت ترکیب با اتیل استات استفاده می شود )، برق ناخن و سایر محصولات مراقبت از ناخن و به عنوان یک عنصر رایحه بخش در تولید عطر از این حلال استفاده می شود. (ScienceStruck) (TNJ)


۶)      صنعت چاپ :

از آن به عنوان یک رقیق کننده در جوهرهای مناسب برای چاپ برچسب های میوه ها و سبزیجات استفاده می شود. (ScienceStruck) كاربردهاي بوتيل استات در صنعت چاپ


۷)      صنعت مبلمان :

نرمال بوتیل استات به راحتی نیتروسلولزها ( یک نیتریک اسید استر[۱۲] است ) را در خود حل می کند و این ویژگی باعث شده تا از آن به عنوان حلال در تولید لاک های نیتروسلولزی که عموما برای سطوح چوبی به ویژه در صنعت مبلمان کاربرد دارند، استفاده شود.


۸)      صنعت چسب :

نقش این حلال در تولید چسب، استفاده به عنوان محیط واکنش است. (Nikhil V. Sancheti, 2015)


۹)      صنعت پلاستیک :

در این صنعت نیز برای تولید لاک های پوشش دهنده ی مورد استفاده برای پلاستیک های نیتروسلولوزی از نرمال بوتیل استات استفاده می شود. مصارف بوتيل استات



بوتیل استات که با نام بوتیل اتانوئات نیز شناخته می شود یک ترکیب آلی بی رنگ، نسبتا فرار، دارای بوی مشخص استر (بوی شیرین و میوه ای) و قابل اشتعال است که عمدتا به عنوان حلال در تولید رنگ ها و پوشش دهنده ها، لاک ها، داروها، جوهر چاپ، چسب و لوازم آرایشی استفاده می شود. از این حلال آلی در رنگ ها به عنوان یک فعال کننده و یا سخت کننده استفاده می شود. بوتیل اتانوات به آسانی در بسیاری از حلال ها مانند آروماتیک ها، الکل ها، آلدهید ها، اپوکسی ها، کتون ها، اترها، گلایکول ها و هیدروکربن های آلیفاتیک قابل انحلال است ولی حلالیت ناچیزی در آب دارد.

بوتیل استات به طور طبیعی در بسیاری از میوه ها یافت می شود به همین دلیل عمدتا از آن به عنوان یک طعم دهنده ی مصنوعی میوه ها در انواع محصولات غذایی مانند بستنی، پنیر، شکلات، آب نبات، کیک و شیرینی و … استفاده می شود. با تلاش تیم های تحقیق و توسعه محصولی به نام ترت بوتیل استات به منظور جایگزینی با دیگر ترکیبات آلی فرار با استفاده از بوتیل استات تولید شده که فرصت خوبی برای رشد بازار بوتیل استات ایجاد خواهد کرد.

بوتیل استات به عنوان حلال در لاک ها و رزین هایی مانند سلولز نیترات، سلولز استات بوتیرات، اتیل سلولز، پلی استایرن و رزین های متیل متاکریلات کاربرد دارد زیرا موجب جریان پذیری خوب آن و مقاومت رزین در برابر قلم خوری می شود. هم چنین از بوتیل استات به عنوان حلال در تولید پلاستیک ها، پارچه ها و چرم های مصنوعی، به عنوان یک جز تشکیل دهنده در عطرها و طعم دهنده های مصنوعی، و به عنوان استخراج کننده در روغن ها و ترکیبات دارویی استفاده می شود. بوتیل استات همچنین در تولید عطر استفاده می شود، به سرعت تبخیر می شود و تنها بوی آن روی پوست بر جای می ماند. بوتیل استات همچنین به عنوان یک عامل مرطوب کننده و نرم کننده برای منسوجات عمل می کند.

از دیگر کاربردهای بوتیل استات جدا کردن کافئین از دانه های قهوه و برگ های چای نیز با حلال بوتیل استات انجام می شود. چین، آلمان و ایالات متحده بزرگترین مصرف کنندگان نرمال بوتانول برای تولید بوتیل استات هستند. در لاک پاک کن ها، رنگ ها و جوهرهایی که برای علامت گذاری میوه ها و سبزیجات کاربرد دارند نیز از بوتیل استات به دلیل ارزان قیمت بودن، بوی خوش و سمیت کم استفاده می شود.

نرمال بوتیل استات از واکنش استری شدن فیشر استیک اسید و نرمال بوتانول (بوتیل الکل)  در حضور اسید سولفوریک به عنوان کاتالیست تولید می شود. فرآیند تولید شامل اختلاط اسید استیک داغ، بوتانول و اسید سولفوریک در راکتور در دمای ۸۹ درجه سانتی گراد است و سپس بخارات حاوی  نرمال بوتیل استات، آب و نرمال بوتانول کندانس می شوند؛ نرمال بوتیل استات سپس با تقطیر جزء به جزء از آزئوتروپ بوتانول بوتیل استات و آب جدا می شود.

به طور معمول گریدهای بوتیل استات موجود در بازار گرید ۷۰/۳۰ بوتیل استات بوتانول و گرید ۹۹٫۸% خلوص یا بوتیل استات گرید پلی اورتان می باشد. ایزومرهای مختلف بوتیل استات از جمله ایزوبوتیل استات، ترت بوتیل استات و Sec – بوتیل استات نیز در صنعت تولید می شوند. فرایند تولید ایزومر های دیگر بوتیل استات همگی مشابه تولید نرمال بوتیل استات است؛ برای تولید هر ایزومر باید الکل ایزومر مشابه استفاده شود(ایزوبوتانول برای تولید ایزوبوتیل استات و …)

مصرف بوتیل استات؛

در سال های اخیر تقاضای قابل توجهی از سوی کشورهای منطقه ی آسیا و اقیانوسیه برای بوتیل استات وجود داشته و تاثیر بسزایی بر رشد بازار این محصول داشته اند. بزرگترین مصرف کنندگان بوتیل استات در این منطقه قرار دارند و کشورهای در حال پیشرفتی مانند چین به دلیل افزایش استفاده ی آن ها از رنگ ها و پوشش دهنده های خودرو بازار قابل توجهی برای این محصول دارند.

چین بزرگترین مصرف کننده ی بوتیل استات است که بیش از نیمی از بازار جهانی را در دست دارد. آمریکای شمالی و اروپا مناطق اصلی تولید و صادرات بوتیل استات، و چین وارد کننده ی اصلی آن است. اروپا همواره میزان تقاضای ثابت و یکنواختی برای بوتیل استات در سال های اخیر داشته است. با توجه به تلاش سران کشورها در منطقه ی خاورمیانه برای جذب پتروشیمی ها و صنایع شیمیایی انتظار می رود کشورهای این منطقه سهم قابل توجهی از بازار بوتیل استات را به دست آورند. چین، هند و اندونزی بزرگترین بازار بوتیل استات را در آسیا و اقیانوسیه دارند.

برخی از بزرگترین تولیدکنندگان بوتیل استات در مقیاس جهانی عبارتند از:

  • Dow Chemical Company
  • Eastman Chemical Company
  • Celanese Corporation
  • Mitsubishi Chemical
  • BASF SE
  • Sasol
  • Sipchem
  • INEOS Group
  • Merck KGaA
  • Shatabdi Chemicals (P) Ltd.
  • Solvent Wistol S.A.
  • China National Petroleum Corporation
  • Yangtze River Acetyls (China )

میزان مصرف بوتیل استات به تفکیک کاربرد-2021

در بین سال های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ با افزایش تعداد صنایع مصرف کننده ی بوتیل استات و افزایش تقاضا از سوی صنایع دیگر مانند صنعت بسته بندی،چاپ، رنگ و خودروسازی، این حلال بازار رو به رشدی داشته و نرخ قیمت همواره رو به افزایش بوده است. سمیت کم و قیمت مناسب بوتیل استات از جمله دلایل محبوبیت آن در بین صنایع مصرف کننده بوده و منجر به جایگزین کردن آن با سایر حلال ها شده است. بوتیل استات مناسب ترین و محبوب ترین جایگزین برای متیل ایزوبوتیل کتون است. نفوذ گسترده ی بوتیل استات به بازار کالاهای مصرفی در کشورهای پر جمعیت و رشد صنعت و شهر نشینی در منطقه ی آسیا و اقیانوسیه از جمله عوامل بهبود دهنده ی بازار این حلال در سال های اخیر بوده اند.

میانگین قیمت بوتیل استات از ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۱ بر حسب دلار به کیلوگرم

در اواخر سال ۲۰۱۹ شیوع ویروس کرونا موجب وضع مقررات سختگیرانه و قرنطینه های طولانی مدت شد. در پی آن اکثر واحدهای تولیدی تعطیل شده و دنیا با رکود اقتصادی مواجه شد. نبودن عرضه و تقاضا در جوامع، دلیل نزول قیمت ها بود. این فرآیند تا اواسط سال ۲۰۲۰ ادامه داشت و بعد از آن با ورود واکسن ها به کشورهای صنعتی و در دسترس قرار گرفتن آن برای عموم، شرایط اقتصادی و نرخ تولید واحدهای صنعتی بهبود نسبی یافت.

میانگین قیمت بوتیل استات از سال ۲۰۲۱- ۲۰۱۵ :

میانگین قیمت بوتیل استات از 2015 تا 2021 بر حسب دلار به کیلوگرم

خلاصه تحلیل قیمت بوتیل استات از ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۱ 

در سال ۲۰۲۱ با واکسیناسیون گسترده ی مردم در مقیاس جهانی و کنترل نسبی شیوع ویروس، صنایع به چرخه ی تولید بازگشتند و بازار رونق گرفت. بوتیل استات نیز سیر صعودی را تجربه کرد زیرا تقاضا از سوی صنایع رنگ، نساجی و پلاستیک افزایش یافته بود. این افزایش تقاضا با عرضه ی بیشتر و فشرده تر مواد اولیه اسید استیک و نرمال بوتانول حمایت می شد. در این سال در بازار آمریکا با تعطیلی برخی از تولید کنندگان مواد اولیه در اثر طوفان، حجم مواد اولیه محدود و با تاخیر عرضه می شدند.

این اختلال در زنجیره ی تامین مواد و از سویی دیگر افزایش تقاضا برای بوتیل استات از جانب خودروسازان، تولید کنندگان رنگ، چسب، پوشش دهنده های ساختمانی و جوهرهای مناسب چاپ بر روی بسته بندی ها موجب افزایش قیمت شد. در اروپا نیز به دلیل کاهش واردات از آمریکا در اثر کمبود مواد اولیه، هزینه های سنگین حمل و نقل، کمبود خوراک و افزایش تقاضا نرخ قیمت بوتیل استات افزایش یافت.

نمودار میانگین قیمت بوتیل استات از 2015 تا 2021 بر حسب دلار به کیلوگرم

 

در بازار آسیا نیز به دلیل تعطیلی کوتاه مدت برخی از بنادر در اثر شیوع ویروس، اختلال در زنجیره ی تامین مواد اولیه، افزایش قیمت مواد اولیه در اثر تعطیلی برخی از کارخانه های تامین کننده، افزایش هزینه های حمل و نقل و کمبود کانتینر، تاخیر در واردات، کاهش عرضه و افزایش تقاضا از سوی صنایع پایین دستی هم چون خودرو سازی قیمت بوتیل استات نرخ صعودی داشت.

بازار بوتیل استات با افزایش استفاده از رنگ های خودرو و پوشش دهنده های بر پایه ی آب در مقیاس جهانی هدایت می شود و تغییر می کند. علاوه بر این با افزایش تقاضا برای بوتیل استات از سوی صنایع آرایشی – بهداشتی و چسب ها و درزگیرها نیز سیر صعودی برای بازار این محصول در سال های پیش رو پیش بینی می شود.

 

پیش بینی می شود بوتیل استات با نرخ رشد مرکب سالانه ۸/۳% در بازه ی بین سال های ۲۰۲۷-۲۰۲۲ رشد خواهد کرد و ۴/۱۳۱۹ میلیون دلار در سال ۲۰۲۰ به ۱/۱۴۴۳ میلیون دلار در سال ۲۰۲۷ برسد. با توجه به جمعیت زیاد نیروی کار، ارزان قیمت بودن تجهیزات تولید بوتیل استات و فضای نسبتاً محدود لازم برای تولید، فراهم سازی زیر ساخت های جدید برای راه اندازی مراکز تولیدی بیشتر و گسترش زیاد جامعه ی مصرف کننده در آسیا انتظار می رود بیشترین رشد بازار بوتیل استات در این منطقه باشد.


فرايند توليد بوتيل استات



حجم تولید سالیانه نرمال بوتيل استات؛

در حال حاضر این حلال به وزن ۱۷۲۲۲۵ تن توسط ۳۷ واحد داخلی تولید می شود.


روش­های مختلف تولید بوتيل استات:


واکنش استری شدن نرمال بوتیل الکل[۱۳] ( بوتانول)  و استیک اسید[۱۴] در حضور یک کاتالیست اسیدی قوی؛

واکنش استری شدن نرمال بوتیل الکل[۱۳] ( بوتانول)  و استیک اسید[۱۴] در حضور یک کاتالیست اسیدی قوی مانند رزین های تبادل یونی، زیرکونیوم سولفاته[۱۵]، کاتالیست سولفوریک اسید وکاتالیست اسید تنگستوفسفریک بر پایه آلومینیوم[۱۶] در یک ستون تقطیر واکنشی و در فاز مایع منجر به تولید بوتیل استات می شود. در واکنش های کاتالیستی همگن عمدتا از سولفوریک اسید و در واکنش های کاتالیستی ناهمگن معمولا از رزین های تبادل یونی استفاده می شود. این حلال سه ایزومر داشته که بسته به اینکه ماده اولیه نرمال بوتیل الکل، دو بوتانول[۱۷] یا سه بوتانول[۱۸] باشد، هرکدام از این ایزومرها تولید می شوند.

*مزیت استفاده از ستون تقطیر واکنشی کنترل دمای بهتر و جلوگیری از تشکیل آزئوتروپ است. ابتدا استیک اسید و بوتانول گرم شده و سپس وارد ستون تقطیر می شوند. کاتالیست بر روی سینی ها قرار گرفته و واکنش درون برج انجام می شود. محصولات واکنش آب و بوتیل استات هستند که آب از بالای برج و بوتیل استات که محصول سنگین تری است از پایین برج جدا می شود.

واكنش بوتانول و استيك اسيد شماتيك توليد بوتيل استات در برج واكنشي


واکنش نرمال بوتانول و متیل استات در حضور کاتالیست تبادل یونی سولفونیک؛

در روش دیگری نرمال بوتیل استات و متانول از واکنش نرمال بوتانول و متیل استات در حضور کاتالیست تبادل یونی سولفونیک[۱۹] تولید می شوند. تجهیزات این واکنش شامل یک راکتور و سه ستون تقطیر است. دمای واکنش در راکتور F ˚۲۰۰ و فشار psia 100 بوده و برج ها از نوع سینی دار هستند. کنترل دما و فشار به دلیل امکان تشکیل آزوتروپ متیل استات با متانول و نرمال بوتانول با نرمال بوتیل استات حائز اهمیت است. خوراک ورودی باید حاوی ۶۰% متیل استات و ۴۰% نرمال بوتانول باشد.

خوراک ورودی در راکتور گرم شده و سپس واکنش انجام می شود. سپس خروجی راکتور وارد اولین ستون تقطیر شده که دارای ۲۸ سینی بوده و متیل استات و متانول از بالای برج و بوتانول و بوتیل استات از پایین جدا می شوند. خروجی بالای برج به ستون تقطیر دوم و خروجی پایین به ستون تقطیر دیگری فرستاده می شود. دومین ستون تقطیر دارای ۲۷ سینی بوده و متانول از پایین برج گرفته می شود. محصول بالای برج متیل استات بوده که به راکتور برگشت داده می شود. در ستون سوم با ۶۳ سینی طی فرآیند تقطیر بوتیل استات و بوتانول به ترتیب از پایین و بالای برج گرفته می شوند که بوتانول به راکتور برگشت داده می شود.

توليد بوتيل استات از روش توليد از متيل استات و نرمال بوتانول

(ENCYCLOpedia.com)  (Atalay, 2011)  (Nikhil V. Sancheti, 2015)


نحوه بسته ­بندی و عرضه  نرمال بوتيل استات



بشكه هاي ۲۲۰ ليتري فلزي و پلي اتيلني و فله در تانكر هاي استنلس استيل يا كربن استيل به وزن ۲۳ تا ۲۷ تن


فهرست واژگان



[۱]– cellulose acetate butyrate [2]– vinyl copolymers [3]– acetate ester of butanol [۴]butan-1-ol [۵]– phosphomolybdic acid (PMA) [6]– orthophosphate (Pi) [7]– thalium [8]– stannum [9]– molybdenum [10]– rhenium [11]– tungsten [12]– nitric acid ester [13]– n-butyl alcohol [14]– acetic acid [15]– sulphated zirconia [16]– alumina supported tungstophosphoric acid [17]sec-butyl alcohol [18]tert-butyl alcohol [19]– sulphonic ion resin