نرمال هگزان N-Hexane HSCode:29011000 - شرکت حلال تجارت آپادانا

هر وقت فکر می کنید نیاز به کمک دارید ما در کنار شما هستیم تماس با پشتیبانی

بررسی مهم

  • نوع محصول : مایع
  • قابلیت اشتعال: دارد
  • خطر مرگ : زیاد

دریافت MSDS

MSDS

مقایسه محصول

ثبت سفارش و صدور پیش فاکتور

راهنمای ثبت سفارش

با تشکر از شما ثبت سفارش با موفقیت انجام شد

برای پیگیری وضعیت سفارش و پرینت پیش فاکــــتور صـــادر شده لطفا کد رهــگیری فوق را یاداشت نمایید.

با استفاده از کد رهگیری می توانید:
  • سفارش خود را کنسل کنید
  • وضعیت سفارش خود بررسی نمایید.
  • پیش فاکتور موقت و یا فاکتور نهایی آنلاین را دریافت نمایید.
وضعیت موجود می باشد

لطفا تمامی فیلد های فرم سفارش را پر نمایید !

موجودی در انبار : 50 تن


توضیحات عمومی


HEXANE

كد تعرفه گمركي: ۲۷۱۱۲۹۹۰

كد آيسيك:       ۲۳۲۰۴۱۲۳۸۸

فرمول مولکولی:       C6H14

‍     CAS number: 110-54-3

نام­های متداول دیگر:

نئوهگزان neohexane ، ایزوهگزان  isohexane ، ان هگزان n-Hexane، دي پرپيل, هگزيل هيدريد, هگزان معمولي , اسكيلي سولو B يا dipropyl, Gettysolve-B, hexyl hydride, Skellysolve B

کاربرد بصورت خلاصه:

از هگزان برای استخراج روغن خوراکی از بذرهایی مانند دانه ی سویا، کتان، بادام زمینی، تخم آفتابگردان، ذرت وکانولا، به عنوان یک حلال و یک عامل پاک کننده خاص استفاده می شود.

هگزان يكي از مواد معمول موجود در بنزين و چسب كفش، محصولات چرمي و مصالح ساختماني است؛ علاوه بر اين از آن براي استخراج روغن آشپزي ، پاك كننده لاستيك، لوازم منزل و توليدات نساجي بهره مي برند. در آزمايشگاه از هگزان براي استخراج نفت و گريس از آب و خاك استفاده مي شود.



خصوصیات فیزیکی شیمیایی ماده


رنگ، بو، حالت فیزیکی و خصوصیات فیزیکی معروف:

هگزان یک هیدروکربن آلیفاتیک است که به عنوان یک حلال آلی و به صورت مخلوط با حلال های دیگر کاربردهای فراوانی دارد. این ماده در حالت خالص مایعی بی رنگ با بویی نا مطبوع وفرار است که بسیار قابل اشتعال بوده و بخارات آن قابل انفجار است. گرید تجاری هگزان معمولا به صورت ترکیب با حلال های آلی دیگر مانند تولوئن، استون ومتیل اتیل کتون مورد استفاده قرارگرفته و این ترکیبات را با نام هایی مانند هگزان تجاری، مخلوط هگزان، پترولیوم اتر، پترولیوم نفتا و پترولیوم بنزین می شناسند. کاربرد اصلی هگزان، استفاده از آن به عنوان حلال برای استخراج روغن گیاهی از دانه هایی شبیه سویا است.­­­­ استنشاق طولانی مدت ترکیبات حاوی هگزان می تواند سبب بیماری های عصبی و ضعف عضلانی گردد. ( در محیط های کار با ترکیبات حاوی هگزان، تهویه ی مناسب از لزومات است) مطالعات اخیر نشان می دهند که گروهی از قارچ ها در صورت ایزوله شدن، گاز هگزان آزاد می­­­ کنند.(agency for toxic substances and disease registry)

 

حلالیت در حلالهای دیگر و آب:

انحلال‌ ناپذیر در آب

(در صورت آلوده شدن آب های جاری به هگزان، مقدار ناچیزی از آن در آب حل شده و حجم اعظم آن بر روی آب شناور باقی مانده و تبخیر می شود. ) (agency for toxic substances and disease registry)

قابل انحلال در الكلهاي سنگين، کلروفرم و اتر، استر و مواد نفتي و روغني

براي دانلود آزوتروپهاي هگزان كليك كنيد



شرکت­های تولیدکننده نرمال هگزان


تولیدکنندگان ایرانی:

نرمال هگزان در ايران به ظرفيت ۹۹۰۰۰  تن توسط ۱۰ توليد كننده توليد و  عرضه مي گردد.

ميزان واردات و صادرات هگزان (كد تعرفه گمركي ۲۷۱۱۲۹۹۰)؛



کاربردهای نرمال هگزان


صنایع مصرف­ کننده نرمال هگزان

از هگزان در صنایع مختلفی به عنوان حلال و یا عامل پاک کننده استفاده می شود که در این بین می توان به صنعت مبلمان، چرم، کفش،چاپ و لاستیک سازی اشاره کرد. هم چنین از هگزان در ترمومترهای بدون جیوه خصوصا ترمومترهایی که دقت بالاتری دارند و در رنج دمایی کم کار می کنند، استفاده می شود. در گذشته از هگزان به عنوان تغییر دهنده ماهیت در بعضی از الکل ها استفاده می شده است. (agency for toxic substances and disease registry)

۱)     صنعت روغن سازی :  محلول غلیظی از هگزان برای استخراج روغن از دانه های خوراکی مانند کتان، سویا، ذرت، بادام زمینی و کانولا استفاده می شود. در ایالات متحده ۳۰% از کل مصارف هگزان ، به استخراج روغن از دانه ی سویا اختصاص دارد. در فرآیند  استخراج، روغن گیاهی با جریان سردی از هگزان مخلوط شده و باعث انجماد روغن می شود. پس از جداسازی روغن ها و ذوب شدن آنها، هگزان طی فرآیند تبخیر جدا  می گردد. این فرآیند هم چنین برای کاهش روغن موجود در ماهی کاربرد دارد.

۲)     صنعت پالایش و پتروشیمی : در فرآیند تولید پلی اتیلن، هگزان به عنوان حلال فاز مایع استفاده می شود. در فرآیند تولید پلی پروپیلن تجاری نیز، از هگزان به عنوان حلال استقاده می شود که به صورت پیوسته به سیستم تزریق شده و با کمترین هدررفت بازیابی شده و به سیستم برگشت داده می شود.

۳)     صنعت چسب : گرید تجاری هگزان به عنوان حلال(یک ماده افزودنی) در صنعت چسب کاربرد دارد. چسب هایی که در صنعت کفش و چرم، تولید توپ های ورزشی و چسب های زخم و باندها استفاده می شوند و در کنسرو سازی برای آب بندی کردن قوطی های کنسرو به کار می روند، حاوی هگزان هستند. در صحافی کتاب و کار با چرم معمولا هگزان را با حلال های هیدروکربنی دیگر، مخلوط می کنند.

۴)     صنعت داروسازی : از هگزان به عنوان یک عامل کمک کننده در شکل گیری شکل هندسی قرص ها استفاده می شودکه قبل از بسته بندی، با خشک کردن هگزان را خارج می کنند. (agency for toxic substances and disease registry) هرچند به دليل تشكيل تركيب سمي Hexane-2,5Dione در سيستم متابوليسم بدن، از فرمولاسيون قرص زني داروسازي حذف و نرمال هپتان جايگزين آن شده است.

۵)     صنعت چوب : از چسب ها ، جلادهنده ها و تمیز کننده های حاوی هگزان برای آماده سازی روکش چوبی مبلمان ها و جعبه های تزئینی استفاده می شود.

۶)     صنعت پلاستیک : هگزان به عنوان یک عامل دمنده در فرآیند تولید بعضی از فوم های پلاستیکی مانند فوم پولی اورتان برای عایق گرمایی، فوم پلی اتیلن ترافتالات و پلاستیک آکریلیک استفاده می شود.

۷)     صنعت لاستیک سازی خودرو : در تولید تایر، حین فرآیند پلیمریزاسیون و شکل گیری لاستیک، از هگزان به عنوان عامل تنظیم کننده چگالی استفاده می شود. (agency for toxic substances and disease registry)

۸)     صنعت چاپ : هگزان به عنوان یک عامل تمیز کننده در صنعت چاپ استفاده می شود. در برخي فرمولاسيون هاي جوهر نيز از هگزان به عنوان حلال زود تبخير ناقطبي استفاده مي شود.

۹)     تولید ایزوگام : در تولید ایزوگام برای اتصال فیلم های پلاستیکی از چسب ها و آب بندهای حاوی هگزان استفاده می شود.

۱۰)  عطرسازی : از هگزان به عنوان آیروسل در بعضی از صنایع عطرسازی استفاده می شود. . (agency for toxic substances and disease registry)

۱۱)  کاربرد آزمایشگاهی : در مقیاس آزمایشگاهی برای استخراج ترکیبات ناقطبی و کالیبراسیون دستگاه هایی که برای تست ترکیبات آلی فرار استفاده می شوند، کاربرد دارد.



فرايند توليد نرمال هگزان


حجم تولید سالیانه این ماده در سالهای اخیر:

میزان تولید هگزان در بازارهای جهانی در سال ۲۰۱۷، ۶۴٫۲ میلیون تن بوده است. (research and markets, 2017)

روش­های مختلف تولید:

ماده اولیه: نفت خام و گاز طبيعي

هگزان از اجزای اصلی نفت خام و گاز طبیعی است و از نفتای سبک و سنگین، گازوئیل سبک، BTX (بنزن، تولوئن و زایلن) و رافینیت قابل استخراج است. دست یابی به هگزان خالص دشوار بوده و نیازمند تکنولوژی و دانش بالایی است. از روش های قدیمی خالص سازی هگزان می توان به فرآیند جذب غربالی مولکولی ( به این صورت که پارافین های راست زنجیر در حفره های غربال  به دام می افتند و گروه هیدروکربنی از میان آنها عبور می کند) تقطیر آزئوتروپیک ناپیوسته، تقطیر جز به جز و تقطیر استخراجی اشاره کرد.

(environmental protection agency)



نحوه عرضه و  بسته ­بندی


بصورت فله يا بشكه ها ۲۲۰ ليتري فلزي