چاپ آفست

چاپ آفست که با نام های تجاری آفست لیتوگرافی(offset lithography) یا لیتوآفست (litho-offset) نیز شناخته می شود، دومین چاپ قدیمی در جهان است. افزودن نام لیتوگرافی پس از نام آن به این دلیل است که چاپ آفست نسخه ی توسعه یافته ی لیتوگرافی است و در برخی از مدل های آن مانند ماشین لیتوگرافی از آب و روغن برای متمایز کردن ناحیه چای از غیر چاپی استفاده می شود. در این تکنیک یک تصویر آغشته به جوهر، از یک صفحه به یک روکش لاستیکی که بر روی غلطکی دوار قرار دارد انتقال یافته و سپس به سطح چاپ منتقل می شود. دستگاه چاپ آفست دو نوع آفست UV offset) UV) و آفست معمولی (conventional offset) دارد که در حالت نرمال دارای سه سیلندر است. از این تکنیک در چاپ کاتالوگ، بروشور، پوشه، ست اداری، تقویم، کیسه، برچسب، پوستر، کتاب، مجله، کارت ویزیت، جعبه هدیه(Folding boxes with window)، جعبه های تاشو (Folding boxes)، مقواهای راه راه، کاغذهای بازیافت شده، جعبه های محافظ (Protective boxes)، پلاستیک های شفافی که در بسته بندی استفاده می شوند، استند ها یا نمایشگرهای خرید، پاکت ها و برچسب های چای، بسته های آلومینیومی قرص،  ورقه های فلزی، چوب، لباس، چرم، مواد سنتز شده و مصنوعی مانند پلی پروپیلن (PP)، پلی اتیلن ترفتلات (APET :amorphous polyethylene terephthalate) و پی وی سی (PVC)، و … استفاده می شود. با توجه به کاربرد آن برای چاپ روزنامه و مجله می توان گفت برای چاپ در مقیاس بزرگ و هر یک از رنگ های CMYK (چهار رنگ اصلی) مناسب است. ماشین های چاپ آفست در مقیاس صنعتی بسیار بزرگ و سنگین هستند. چاپ آفست بر پایه ی آب و روغن است که با هم ترکیب نمی شوند. صفحه ی چاپ به وسیله ی ترکیبات پلیمری به دو بخش آب دوست (برای نقاط غیرچاپی) و چربی دوست (برای نقاط چاپی) تقسیم می شود. هنگامی که جوهر روغنی بر روی سطح قرار می گیرد، توسط بخش چربی دوست جذب می شود. در نواحی غیر چاپی آب جمع شده و جوهر پس زده می شد. برخی از کالاهایی که چاپ آفست بر روی آن ها انجام شده در تصویر زیر قابل مشاهده هستند.

کاربرد چاپ آفست

معایب چاپ آفست :

  • حجم کاغذ و مواد شیمیایی استفاده شده در این چاپ بسیار زیاد بوده و موجب وارد آمدن آسیب های زیادی به محیط زیست می شود.
  • تنظیمات پیچیده
  • بازگشت سرمایه طولانی مدت
  • چاپ و ویرایش زمان بر به دلیل زمان صرف شده برای ایجاد صفحه و راه اندازی چاپگر
  • هزینه ی بالا
  • گران قیمت بودن چاپ رنگی با دقت رنگ مطلوب
  • صفحات چاپ به دلیل ساخته شدن از آلومینیوم آنودایز شده، مستعد اکسیداسیون بوده و مراقبت بیشتری نیاز دارند.

مزایای چاپ آفست :

  • کیفیت تصویر بالا
  • قابلیت چاپ بر روی سطوح چاپی مختلف مانند چرم، لباس، پلاستیک، چوب، کاغذهای زبر و …
  • قابلیت استفاده برای چاپ در مقیاس بزرگ و تجاری
  • کاهش هزینه ها با افزایش تعداد چاپ
  • سرعت چاپ و کیفیت بالا و مقرون به صرفه بودن در مقیاس های بزرگ
  • در بسیاری از ماشین های آفست مدرن تصویر به وسیله ی کامپیوتر به صفحه منتقل می شود، و کیفیت چاپ بیشتر از پیش افزایش می یابد.
  • کیفیت تصویر بهتر نسبت به چاپ لترپرس به دلیل انتقال جوهر به وسیله ی یک لایه ی لاستیکی
  • طول عمر بالای صفحات چاپ به دلیل عدم تماس صفحات چاپ با سطح چاپ
  • کاهش صفحات دور ریز و اتلافی به دلیل قابلیت کنترل میزان جوهر بر روی غلطک به وسیله ی پیچ ها
تاریخچه چاپ آفست

تاریخچه چاپ آفست :

توسعه چاپ آفست در طی سه مرحله رخ داد. همه چیز از سال ۱۸۷۵ آغاز شد، زمانی که Robert Barclay از انگلستان توانست با ادغام کردن تکنولوژی چاپ انتقالی قرن ۱۹ و دستگاه چاپ دوار Richard March Hoe از سال ۱۸۴۳ ، اولین دستگاه چاپ دوار لیتوگرافی آفست را تولید و به ثبت برساند. او توانسته بود در دستگاه خود به جای یک سنگ مسطح از یک سیلندر فلزی استفاده کند. پس از آن پیشرفت چاپ آفست به دو مخترع مستقل دیگر با نام های Ira Washington Rubel آمریکایی و Cašpar Hermann یک مهاجر آلمانی در آمریکا نسبت داده می شود. در حدود سال ۱۹۰۴ هر دوی آن ها توانستند ماشین چاپی که فرآیند چاپ در آن به صورت غیر مستقیم انجام می شد، یعنی تصویر ابتدا از صفحه چاپ به روی غلطک لاستیکی و سپس به روی یک ورق کاغذ منتقل می شد.

اختراع تصادفی Ira Washington Rubel :

در اوایل سال ۱۹۰۰ عکاسی از محبوبیت ویژه ای برخوردار بود و قبل از آن لیتوگرافی رشد و شکوفایی خود را آغاز کرده بود. در این دوره ایده ی ساخت یک ماشین جدید به صورت تصادفی به ذهن رابل رسیده بود. رابل هنگام کار با ماشین چاپ بارکلی (Barclay’s printing press) فراموش کرد برگه ی کاغذی را درون دستگاه قرار دهد. همین امر موجب شد تا متوجه شود که زیره ی لاستیکی مورد استفاده در جابجایی کاغذ درون دستگاه، تصویری بسیار دقیق تر از فلز تولید می کند. این ایده ی اولیه موجب شد تا او بتواند دستگاه چاپ را اصلاح کند. بهبود بخشیدن به این روش چاپ موجب شد تا باری دیگر چاپ آفست رشد کند.

توسعه اولین دستگاه چاپ توسط Cašpar Hermann :

هم زمان با رابل، کسپر هرمن مهاجر آمریکایی آلمانی تبار دستگاه چاپ دوار کتاب را به چاپ آفست تغییر داد. او نخستین دستگاه خود را برای کمپانی تولید دستگاه چاپ Harris در اوهیو (Ohio) تولید کرد. وی پس از بازگشتش به آلمان در سال ۱۹۰۷ برای تغییرات بیشتر دستگاه و توسعه ی آن تلاش کرد. او توانست ماشین چاپ خود را برای دریافت کاغذ به صورت پیوسته توسط یک رول ارتقا دهد. در این روش تصاویر به صورت کامل چاپ شده و پس از اتمام فرآیند چاپ، صفحات جدا شده و متناسب با سایز مورد نظر برش داده می شدند. نخستین دستگاه او بعد از این سال ها در سال ۱۹۱۲ در لایپزیگ (Leipzig) رونمایی شد. این ماشین نمونه اولیه ی دستگاه چاپ آفست مدرن بود که هنوز از آن استفاده می شود.

تصویری که مشاهده می کنید نمونه آگهی تبلیغاتی یک اتومبیل است که در سال ۱۹۰۹ برای چاپ آن از چاپگر آفست استفاده شده است.

مکانیسم عملکرد چاپ آفست

به طور کلی دستگاه چاپ مجموعه ای از تجهیزات صنعتی با دقت بالا است که برای چاپ بر روی مواد با سرعت بالا و هزینه ی اندک به ازای هر صفحه طراحی شده است. در میان این چاپگرها یکی از متداول ترین آن ها چاپ آفست است. همان طور که در تصویر زیر می بینید، دستگاه چاپ آفست برای هر رنگ جوهر یک واحد چاپ جداگانه دارد که اصطلاحا برج یا tower نامیده می شوند. تعداد این برج ها در برخی از دستگاه ها به ۱۲ عدد نیز می رسد. مکانیسم عملکرد به این صورت است که ابتدا ۶ رنگ بر روی کاغذ چاپ شده و سپس کاغذ بر عکس شده و ۶ رنگ دیگر در سمت دیگر کاغذ چاپ می شوند. معمولا چاپگرها دارای ۴ برج برای چاپ ۳ رنگ اصلی زرد، قرمز آبی و سیاه هستند. دیگر جوهرها که به این چهار رنگ اصلی اضافه می شوند، از دسته رنگ های نقطه ای (spot colors) و غلیظ محسوب می شوند که عموما در چاپ لگو استفاده می شوند.

مکانیسم عملکرد چاپ آفست
تبدیل داده ها به فیلم در چاپ آفست

نخستین مرحله در فرآیند چاپ، تبدیل داده ها به فیلم و صفحه است. این بدان معناست که پیش از هرچیز، داده ها از طریق کامپیوتر به نگاتیو منتقل شده و نگاتیو ها آماده می شوند. در مرحله ی بعد تصاویر از نگاتیوها به صفحات چاپ انتقال می یابند. درست مشابه با فرآیندی که در چاپ عکس انجام می شود.

شیوه ی انتقال تصویر از نگاتیو به صفحه بدین صورت است که مقدار خاصی از نور به نگاتیو ها تابانده شده و بعد به صفحه می رسد. وقوع یک واکنش شیمیایی در اثر تابش نور، باعث فعال شدن پوشش و لایه ی پذیرنده ی جوهر شده و به اصطلاح فیلم ظاهر می شود.

انتقال تصویر از نگاتیو به صفحه در چاپ آفست
ورود رول کاغذ در دستگاه چاپ آفست

در این بخش از نظر خوراک ورودی چاپ افست به دو گروه وب و صفحه تقسیم بندی می شود. چاپ صفحه عموما برای چاپ کاغذهای تبلیغاتی استفاده می شو در حالی که چاپ وب یا رول برای چاپ در حجم بالای روزنامه، کاتالوگ و مجله صرفه اقتصادی دارد. در چاپ آفست صفحه (Sheet-fed)، دستگاه به وسیله ی ورق های منفرد از سایز کامل و تمام صفحه ( حدود ۲۸ در ۴۰ اینچ) تا یک چهارم یک ورق کامل، تغذیه می شود. ولی در آفست وب ( Web-offset) رول های بزرگی از کاغذ درون دستگاه قرار داده شده و چاپگر به صورت پیوسته از آن تغذیه می کند. هر یک از این رول های کاغذ می توانند تا یک تن وزن داشته باشند. فرآیند چاپ با سرعت بسیار بالا انجام می شود. چاپگر لیتوگرافی آفست قابلیت چاپ بر روی صفحات کوچک تا صفحات بزرگ را دارا است.

در صورت تمام شدن یک رول از کاغذ فرآیند چاپ متوقف نمی شود چرا که رول ها می توانند به صورت خودکار به یکدیگر بچسبند و جای یکدیگر را پر کنند. چرا که دستگاه از تعداد زیادی غلطک تشکیل شده که به صورت سری در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. چنانچه خوراک ورودی تمام شود برای یک ثانیه خوراک دهی متوقف شده و کاغذها به یکدیگر می چسبند.

تامین کاغذ در دستگاه چاپ آفست
صفحات آبگریز چاپ آفست

چاپ آفست بر یک اصل کار می کند و آن اصل عدم اختلاط آب و روغن است. به همین منظور یک پوشش پلیمری سطح سیندر را می پوشاند. خاصیت این لایه ی پلیمری به گونه ای است که چربی دوست و آب گریز می باشد. به این ترتیب جوهر روغنی را جذب کرده و به وسیله ی آب خیس نمی شود.

امروزه صفحات چاپ جدیدی به نام صفحات ضد آب تولید شده اند. در این صفحات از یک پوشش سیلیکونی مقاوم به جوهر به جای آب استفاده می شود. این لایه ی سیلیکونی تنها نواحی غیر چاپی را می پوشانند و جوهر جذب آن ها نمی شود. جوهر از بخش های سیلیکونی دفع شده و در مناطق تصویری جمع می شوند.

صفحات ضد آب چاپ آفست
سیلندر های دستگاه چاپ افست

این صفحات ضد آب از حرکت ناخواسته جوهر در مناطق چاپی جلوگیری می کنند که موجب می شوند تا در نهایت تصاویر پررنگ تر و واضح تری داشته باشیم.

هر دستگاه افست دارای سه سیلندر اصلی با نام های سیلندر پلیت یا سیلندر صفحه، سیلندر لاستیک و سیلندر چاپ می باشد. سیلندر پلیت در میان دو غلطک دیگر قرار گرفته و سطح دو استوانه ی دیگر را لمس می کند. سطح این سیلندرها از سطح صفحات چاپی بزرگتر است. سرعت چرخش آن ها برابر بوده به همین دلیل از روی یکدیگر لیز نمی خورند. در ابتدا جوهر به وسیله ی تعدادی غلطک که به صورت سری قرار گرفته اند از داخل مخزن در میان صفحات سیلندرها توزیع می شود.

در دستگاه چاپ، صفحه چاپی به وسیله ی غلطک های آب و سپس به وسیله ی غلطک های جوهر مرطوب می شد. البته هر بار پیش از شروع فرآیند چاپ میزان ضخامت و حجم آب و جوهر انتقالی توسط این غلطک ها بررسی می شوند. غلطک های آب به منظور جذب نشدن جوهر در قسمت های غیر چاپی تعبیه شده اند. نواحی چاپی جوهر مورد نیاز خود را از غلطک های جوهر (ink rollers) دریافت می کنند. جنس سیلندر پلیت عمدتا از آلومینیوم آندیزه شده است که یک لایه ی نازک پلیمری به ضخامت تقریبی یک میکرومتر سطح آن را پوشانده است. این سیلند با نام سیلندر زینک شهرت دارد. بر روی سطح این استوانه قسمت های روکش شده با پلیمر جوهر را جذب کرده و بخش های آلومینیومی آنودیزه شده آب را جذب می کنند. غلطک زینک تصویر را به غلطک لاستیکی و غلطک لاستیکی به روی کاغذ منتقل می کند. مزیت روکش لاستیکی بر روی سیلندر میانی این است که نرم و انعطاف پذیر بوده بنابراین می توانند به راحتی بر روی کاغذ منطبق شوند. هم چنین یک لایه ی نازک از جوهر را به صورت یکنواخت بر روی کاغذ منتقل می کند. این پوشش لاستیکی به وسیله ی گیره بر روی سیلندر ثابت شده است. صفحه چاپ و کاغذ هیچ وقت یکدیگر را لمس نمی کنند. علت نام گذاری آن به آفست نیز به همین دلیل می باشد. اکنون کاغذ مرطوب وارد آون شده و در دمای ۳۵۰ تا ۴۰۰ درجه ی فارنهایت خشک می شود. سپس کاغذ از روی غلطک های خنک کننده عبور داده می شوند. از میان این غلطک ها آب عبور می کند و به این ترتیب موجب خنک شدن کاغذ و تنظیم جوهر می شوند. کنترل رنگ برای اطمینان از اختلاط مطلوب رنگ ها توسط کامپیوتر انجام می شود. تنظیم بودن صفحات چاپ بسیار مهم هستند و می توانند تاثیر ویژه ای بر خروجی داشته باشند. پس از اتمام فرآیند چاپ صفحات برش می خورند. ماشین های آفست مدرن با سرعت ۳۰۰ برگه در دقیقه کار می کنند.

مراحل چاپ در دستگاه افست

صفحات چاپ آفست :

صفحات چاپی باید قابلیت انتقال تصویر به کاغذ، مقوا یا بسترهای دیگر را داشته باشند. این صفحات می توانند  از جنس لاستیک، پلاستیک، کاغذ، فلز و … ساخته شوند. تصاویر از طریق یکی از روش های فتوشیمیایی (روشی که در آن تابش نور موجب انجام واکنش شیمیایی می شود)، فتومکانیکال (تغییر شکل مواد به واسطه ی تابش نور) و یا تابش لیزر بر روی صفحات حک می شوند. عموما صفحات فلزی گران قیمت تر هستند ولی طول عمر و دقت بیشتری دارند. ضخامت صفحات چاپی آفست اندک بوده ( حدود ۳ میلی متر) و معمولا از جنس یک فلز (مثلا آلومینیوم) هستند. صفحاتی از جنس پلاستیک، کاغذ و یا ترکیب چند فلز به ندرت یافت می شوند. آلومینیوم اصلاح شده به وسیله ی روی و فولاد، مدت زمان طولانی است که در تولید صفحات چاپ کاربرد دارد. تراش بر روی این صفحه از روش های مکانیکی مانند سند بلاست (sand-blasting)، استفاده از گوی های متحرک (ball graining) برای تراش سطح و برس زدن خشک یا مرطوب انجام می شود.

امروزه حکاکی بر روی صفحات چاپ آفست طی یک فرآیند الکترولیتی ( آندش) (electrolytic process anodizing) که یک روش حکاکی الکتروشیمیایی بر پایه ی اکسیداسیون است، انجام می شود. یک لایه نازک به ضخامت یک میکرومترکه به نور حساس بوده و توانایی پذیرش جوهر را نیز دارد، بر روی سطح فلز قرار می گیرد. این پوشش دهنده عموما از جنس پلیمر و یا مس است. آنچه امروز در چاپخانه ها استفاده می شود، یک صفحه آلومینیومی پوشیده شده به وسیله ی یک صفحه ی فتوپلیمری حساس به نور است. در این پوشش پلیمری، بخش های حساس به نور، چربی دوست نیز هستند و تمایل به جذب جوهر دارند. تغییرات شیمیایی رخ داده در سطح پوشش دهنده، نتیجه ی نفوذ اشعه فرابنفش درون آن است. دونوع واکنش فتوشیمیایی وجو دارد که یکی سخت شدن لایه ی حساس به نور از طریق تابش نور و دیگر تجزیه شدن لایه ی حساس به نور در اثر تابش نور است.

جوهرهای چاپ افست

جوهر های چاپ آفست:

جوهر مورد استفاده در چاپ لیتوگرافی آفست بیشتر از آنکه شبیه به یک مایع باشد، شبیه یک خمیر است. به همین سبب برای جوهرهای آفست، لفظ مایع خمیری به کار می رود. این جوهرها ضخیم و چسبنده هستند. همان طور که در تصویر زیر می بینید، این جوهرها در قوطی عرضه می شوند.

مانند تمام جوهرهای چاپی، جوهر آفست شامل سه جز اصلی است:

  • در هر جوهر برای انتقال رنگ دانه به سطح به یک جریان حامل نیاز داریم که عموما یک ماده روغنی است.
  • رنگدانه بخش دیگری از جوهر است که رنگ، براقیت، بافت و … به تصویر چاپی منتقل می کند. این رنگدانه ها می توانند سیاه، سفید، رنگی، مات و یا شفاف باشند. رنگدانه های رنگی معمولا از منابع معدنی یا مشتقات آلی زغال سنگ تولید می شوند. از افزودنی های دیگری مانند پودرهای فلزی در جوهرهای مخصوص استفاده می شود.
  • افزودنی های مختلف، خواص مختلفی از جوهر را تحت تاثیر قرار می دهند. برای مثال خشک کننده ها سرعت خشک شدن جوهر را تسریع می کنند. عوامل تشکیل دهنده بدنه ی جوهر، ویسکوزیته را افزاش می دهند. واکس ها نیز مقاومت جوهر در برابر سایش را افزایش می دهند. افزودنی های دیگری نیز برای کاهش ویسکوزیته ی جوهر، بهبود توزیع پذیری آن در صفحه چاپ، جلوگیری از اکسیداسیون و … استفاده می شوند.

در چاپ آفست از جوهرهای با ویسکوزیته ی بالا، ویسکوزیته ای در حدود ۱۰۰ پاسکال بر ثانیه استفاده می شود. این جوهرها صدهزار برابر ویسکوز تر از آب و صد برابر ویسکوزتر از عسل هستند. جوهرهای آفست وب، جریان پذیری بیشتر و چسبندگی کمتری نسبت به جوهرهای آفست صفحه (sheetfed) دارند. بیشتر جوهرهای آفست به سرعت خشک می شوند و نیازی به افزودنی و تجهیزات ندارند اما در این بین جوهرهایی هستند که به صورت ویژه طراحی شده و توسط اشعه مادون قرمز یا فرابنفش خشک می شوند. با توجه به اینکه چاپ آفست بر اصل عدم اختلاط آب و روغن استوار است، تمامی این جوهرها حاوی ترکیبات دافع آب هستند. در فرمولاسیون جوهرهای آفست از حلال های هیدروکربنی با نقطه جوش بین ۲۰۰ تا ۳۵۰ درجه سانتی گراد استفاده می شود. لاک مورد استفاده در جوهر آفست حاوی یک حلال است. این حلال حداقل دارای یک تری گلیسیرید و قسمت هایی از مونوکربوکسیلیک اسید است که ترجیحا از میان حلال های بی خطر و غیر فرار انتخاب می شود.

استفاده از این تکنیک برای چاپ بر روی سطوح مختلف موجب شده تا به طراحی جوهرهای ویژه سطوح مختلف پرداخته شود. به عنوان مثال برخی از جوهرهای آفست فوق العاده براق، مقاوم در برابر سایش و کم بو بوده و برای چاپ های خاص بهینه شده اند. این جوهرهای ویژه برای تبلیغات، بسته بندی ها و برچسب ها استفاده می شوند. طراحی برخی از آن ها نیز برای اهداف امنیتی است. در ادامه به برخی از این جوهرهای خاص اشاره می شود.

۲- جوهرهای فلزی (Metalic inks):

علت نام گذاری این جوهرها به جوهر فلزی به دلیل شباهت خصوصیات آن با فلزات است. آن ها حاوی ذرات فلزی هستند که بعد از چاپ به سطح رسیده و نور را منعکس می کنند. جوهرهای فلزی براقیتی شبیه به روی، طلا، نقره و مس دارند. به دلیل تلالو ایجاد شده جوهرهای درخشان نیز نام گرفته اند.

۱- جوهرهای ترموکرومیک (Thermochromic inks):

رنگ این جورهای ترموکرومیک با افزایش یا کاهش دما تغییر کرده و شفاف می شوند. برخی از این جوهرها این تغییر رنگ را حفظ کرده و برای برخی دیگر تنها یک مرتبه اتفاق می افتد. جوهرهای ترموکرومیک در اسباب بازی ها، نشانگرهای باتری و برخی دماسنج ها استفاده می شود. هم چنین در بسته بندی های تجاری برای نشان دادن گم یا سرد بودن کالا در چاپ نشانگرها از این جوهر استفاده می شود.

۴- جوهرهای مروارید (Pearlescent inks):

در جوهرهای مروارید رنگ دانه هایی بر پایه ی اکسید فلزات وجود دارد. وجود این رنگ دانه ها به اثر چاپ شده براقیت خاصی بخشیده که قابل رقابت با درخشش مروارید است.

۳- جوهرهای آینه (Mirror inks):

جوهرهای آینه نوع خاصی از جوهرهای فلزی هستند. وقتی این جوهرها در پشت یک جسم شفاف مانند شیشه، پلی استر یا پلی کربنات چاپ می شوند اثری مانند آینه ایجاد می کنند. این تکنیک چاپ از طریق چاپگرهای آفست و چاپ صفحه امکان پذیر است.

۶- جوهرهای خراشیده ( Scratch-off inks) :

از جوهرهای خراشیده برای مخفی کردن کدهای امنیتی مانند کد استعلام درج شده بر روی کالاها، بلیط های قرعه کشی و … استفاده می شود. پیش از چاپ ابتدا یک لایه پوشش دهنده یا جلا دهنده اعمال شده و سپس جوهر بر روی آن چاپ می شود. بسته به ضخامت مورد نظر تا چندین لایه فرآیند چاپ تکرار می شود. این فرآیند چاپ با دستگاه آفست لیتوگرافی و چاپ صفحه امکان پذیر است.

۵- جوهرهای معطر (Scented inks) :

این جوهرهای معطر هنگام خراش دادن سطح چاپی رایحه ای می پراکنند. این جوهرها حاوی ذرات ریز نانو هستند که عطر را در خود محفوظ نگه می دارند. هنگام خراش دادن سطح چاپ، کپسول های کوچک شکسته شده و رایحه آزاد می شود.

۸- جوهرهای شب تاب (Luminescent inks) :

جوهرهای شب تاب که تحت تاثیر اشعه UV برانگیخته ی شوند، دو کاربرد کاملا متفاوت دارند. اولین کاربرد آن ها در چاپ اسکناس و برخی اسناد ارزشمند دیگر است. دومین کاربرد آن ها استفاده از این درخشندگی برای عکاسی در شب است.

۷- جوهرهای مغناطیسی (Magnetic inks) :

جوهرهای مغناطیسی در چپ بر روی اسناد با ارزش مانند چک ها کاربرد دارند. این جوهرها حاوی ذرات مغناطیسی بوده که به وسیله ی حسگرهای مغناطیسی قابل تشخیص و شناسایی هستند. تفاوت اسناد جعلی و اسناد معتبر به وسیله ی این جوهرها و حسگرها قابل تشخیص است.

مقایسه ی چاپ دیجیتال و آفست

مقایسه با دیگر چاپ ها :

چاپ آفست کیفیت عکس پایین تری نسبت به روتوگراور (rotogravure) یا فتوگراور (photogravure) دارد. در مقایسه با چاپ دیجیتال نیز باید گفت که نخستین چیزی که میان این دو روش چاپ تفاوت ایجاد می کند، طریقه ی انتقال تصویر به بستر است. در آفست برای انتقال تصویر به صفحات چاپی که تصویر بر روی آن ها حکاکی شده نیاز داریم در حالی که در چاپ دیجیتال از طبل های الکتروستاتیک برای انتقال تصویر کمک می گیریم. چاپگر دیجیتال نیاز به تنظیمات پیچیده ای نداشته و کار با آن دشوار نیست. چاپگر آفست پیش از شروع کار نیاز به تنظیمات زیادی دارد که آن را برای کار در مدت زمان طولانی برنامه ریزی و آماده می کند. چاپ آفست هزینه بر تر و گران تر است مگر آنکه حجم پرینت زیاد باشد. پس بهتر است در مقیاس های کوچک کاری از چاپ دیجیتال استفاده کنیم با اینکه کیفیت آفست نسبت به آن بهتر است.