صنعت پتروشیمی

معرفی مختصری از هر پتروشیمی به همراه لیست محصولات تولیدی را در اختیارتان قرار داده ایم؛

“پتروشیمی شازند اراک”

این مجموعه در سال ۱۳۶۳ به مساحت ۵۲۳ هکتار در اراک تاسیس شده و در سال ۱۳۷۱ به مالکیت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی ( و بانک)، شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز، پتروشیمی و تامین ( تاپیکو ) و صندوق بازنشستگی کشوری به بهره برداری رسیده است.  خوراک های ورودی به مجتمع شامل نفتای سبک و سنگین، آمونیاک، پروپیلن و گاز طبیعی است که از مجتمع های داخل کشور مانند پالایشگاه های اراک و اصفهان و شرکت ملی گاز ایران تامین می گردند.

لیست محصولات :

اتیلن، پروپیلن، نفت کوره، پارافین کلره، برش چهار کربنه، پلی پروپیلن، بوتن ۱، هیدروکربورهای هیدروژنه، پلی اتیلن سنگین، پلی اتیلن سبک خطی، بوتادین یک و سه، پلی بوتادین رابر( PBR )، اکسید اتیلن، اتیلن گلایکول ها ( منو اتیلن گلیکول، دی اتیلن گلیکول و تری اتیلن گلیکول)، اسید استیک، وینیل استات، اتانول آمین ها (منو اتانول آمین، دی اتانول آمین و تری اتانول آمین)، دو اتیل هگزانول و بوتانول ها (نرمال بوتانول و ایزو بوتانول) و اتوکسیلات ها ( نو نیل فنل اتوکسیله، فتی الکل اتوکسیله، پلی اتیلن گلیکول و …)

“پتروشیمی اروند” 

این مجموعه در سال ۱۳۷۹ به مساحت ۱۰۸ هکتار در سایت ۳ منطقه ویژه اقتصادی بندر امام تاسیس و در سال ۱۳۸۹ به بهره برداری رسیده است. مالکیت این مجموعه با شرکت پتروشیمی خلیج فارس (۷۹%)، صندوق بازنشستگی شرکت ملی نفت ایران (۲۰%) با شرکت توسعه نفت و گاز پارسیان (۱%) است. این شرکت شامل واحدهایSalt Washing ، کلر آلکالی (CA)، اتیلن‌دی‌کلراید و وینیل‌کلراید مونومر( EDC/VCM )، پی‌‌وی‌سی سوسپانیون و امولسیون (SPVC/EPVC) و واحد سرویس‌های جانبی (CF) شامل واحد تفکیک هوا (ASU)است. خوراک های ورودی به مجتمع اتیلن، نمک، اسید کلریدریک و آب بدون املاح (DM) است که از پتروشیمی کارون، پتروشیمی فجر و دیگر واحدهای داخلی تامین می گردند. شرکت پتروشیمی اروند یکی از بزرگترین تولیدکنندگان زنجیره PVC در منطقه خاورمیانه و تولید کننده انحصاری گریدهای EPVC  است. دارا بودن بالاترین ظرفیت تولید لاستیک در کشور و نیز توانایی تولید گریدهای خاص SPVC شامل Medical Grades از ویژگی‌های خاص آن است.

لیست محصولات :

PVC (سوسپانسیون)، PVC (امولسیون)، اتیلن دی کلراید ( EDC )، وینیل کلراید منومر ( VCM )، کلر، سود سوز آور ( سدیم هیدروکسید یا کاستیک سودا) و آب ژاول ( هیپوکلرید سدیم)

“پتروشیمی لرستان”

این مجموعه در سال ۱۳۸۸ به مساحت ۱۳۰ هکتار در خرم آباد تاسیس و در سال ۱۳۹۲ به مالکیت شرکت پتروشیمی باختر به بهره برداری رسیده است. خوراک ورودی به مجتمع اتیلن است که توسط خط لوله اتیلن غرب تامین می گردد.

لیست محصولات :

پلی اتیلن سبک خطی ( LLDPE )، پلی اتیلن سنگین خطی ( HDPE ) و بوتن-۱

“پتروشیمی اصفهان”

این مجموعه که اولین تولید کننده محصولات آروماتیکی در ایران است، در سال ۱۳۶۸ به مساحت ۱۶۵ هکتار در اصفهان تاسیس و در سال ۱۳۷۱ به بهره برداری رسید. این شرکت در سال ۱۳۷۶ از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل و از سال ۱۳۷۸ سهام آن در سازمان بورس اوراق بهادار عرضه گردیده است. مالکیت آن در حال حاضر به عهده بخش خصوصی است. اين مجتمع از واحدهاي زيربنائي كشور بوده و محصولات آن بعنوان خوراك صنايع پايين دستي نظير شوينده ها، پلاستيكها،‌ الياف پلي استر، نرم كننده هاي پـلاستيكي، رنگسـازي و صنايع نظامي بكار برده مي شود. خوراک ورودی مجتمع گاز طبیعی، پلاتفرمیت و هیدروژن هستند که توسط پالایشگاه اصفهان و شرکت ملی گاز تامین می شوند.

لیست محصولات :

بنزن، تولوئن، اورتو زایلن، پارازایلن، مخلوط زایلن ها، انیدرید فتالیک، رافینیت آروماتیک و نیتروژن

“پتروشیمی امیرکبیر”

مجتمع پتروشیمی امیرکبیر در سال ۱۳۷۷ به مساحت ۵۵ هکتار در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی (ماهشهر) تاسیس و در سال ۱۳۸۱به بهره برداری رسید. مالکیت این مجموعه با شرکت های نویدزرشیمی(۲۰%)، بانک رفاه کارگران (۷۵/۵۱%)، سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری ( ۸۵/۱۰% )، صادرفر (۱۹/۱۰%)، سایر سهامداران ( ۲۵/۷ % شرکت در فرابورس ایران درج گردیده است) است.  خوراک های ورودی به مجتمع شامل اتان، رافینیت، بوتان، برش های سبک، پنتان، گاز مایع و اتیلن است که به وسیله ی پتروشیمی بندر امام، پتروشیمی بوعلی سینا و رینگ اتیلن منطقه تامین می شوند.

لیست محصولات :

اتیلن، پروپیلن، برش چهار کربنه، بنزین پیرولیز، نفت کوره، بوتن-۱، پلی اتیلن سنگین، پلی اتیلن سبک خطی، پلی اتیلن سبک، بوتادین و رافینیت چهارکربنه

“پتروشیمی ایلام”

این مجموعه به مساحت ۱۰۸ هکتار در سال ۱۳۸۳ در ایلام تاسیس و در سال ۱۳۹۲ به بهره برداری رسیده است. با احداث پالایشگاه گاز ایلام به منظور پالایش گاز میادین گازی تنگ بیجار و کمان کوه واقع در استان ایلام، طرح مجتمع پتروشیمی ایلام جهت استفاده از محصولات اتان، C3+  (پروپان و سنگین تر از آن) وC5+  ( پنتان و سنگین تر) این پالایشگاه مطرح شد. فاز اول مجتمع شامل واحدهای پلی اتیلن سنگین، خط لوله اتیلن، یوتیلتی، آفسایت و ایستگاه تقلیل فشار می باشد که هم اکنون در مدار تولید قرار دارند. فاز دوم مجتمع شامل پروژه های الفین و سولفورزدایی خوراک می باشد که در حال حاضر روند ساخت آن ادامه دارد. مالکین آن گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایران ( ۵۸/۴۳% )، سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین ( تاپیکو ۱۷% )، پتروشیمی مارون ( ۷۵/۶% )، شرکت بازرگانی پتروشیمی ( ۰۷/۵% ) و سایر سهام داران (۶۰/۱۰ % ) هستند. خوراک ورودی به مجموعه اتان، C3+، C5+، اتیلن، پروپیلن و بوتن-۱ هستند که به وسیله ی خط لوله اتیلن غرب، پتروشیمی جم، پالایشگاه ایلام و واحد الفین خود مجموعه تامین می شوند.

لیست محصولات :

پلی اتیلن سنگین، اتیلن، پروپیلن، بنزین پیرولیز، سوخت مایع، سوخت گاز، هیدروژن

“پتروشیمی آبادان”

مجموعه  پتروشیمی آبدان از قدیمی ترین پتروشیمی های ایران بوده که به مساحت ۵۰ هکتار در سال ۱۳۴۵ در آبادان تاسیس و در سال ۱۳۴۸ به بهره برداری رسیده است. این مجتمع در طی سالهای ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۷در اثر آتش جنگ ۸ ساله ایران و عراق ویران و پس از پایان جنگ توسط نیروهای متخصص مجتمع بازسازی گردید. مالکیت این مجتمع با شرکت های سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین ( ۶/۵۶%)، شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری ( ۸/۱۲%) و سایر سهامداران ۶/۳۰% عرضه شده در بورس اوراق بهادار تهران است. خوراک های ورودی به مجتمع گازهای اشباع، پروپان، بنزن، نمک طعام و اتیلن دی کلراید هستند که به وسیله ی پالایشگاه آبادان، پتروشیمی بندر امام و دیگر مجتمع های پتروشیمی تامین می شوند.

لیست محصولات :

دو دسیل بنزن ( DDB)، پی وی سی ( PVC )، سود سوز آور، اسید کلریدریک، هیدروکربن سنگین ۴۰۰، ضایعات و مواد سنگین واحد ۶۰۰ و گرانول

“پتروشیمی آریاساسول”

پتروشیمی آریا ساسول به مساحت ۷۲ هکتار در سال ۱۳۸۲در استان بوشهر منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس تاسیس و به بهره برداری رسید. فعالیت اولیه آن تحت مدیریت شرکت پتروشیمی پارس از اوایل سال ۱۳۷۹ آغاز و در ادامه، در راستای سیاست‌های اقتصادی برنامه سوم در فروردین ماه سال ۱۳۸۱ تفاهم‌نامه‌ای بین شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شرکت ساسول آفریقای جنوبی، به امضاء رسید و بر مبنای آن واحد الفین و نیز دو واحد پلی‌اتیلن سبک و پلی‌اتیلن متوسط و سنگین، از شرکت پتروشیمی پارس منفک و به عنوان یک مجتمع مستقل جهت اجرا به شرکت تازه تأسیس آریاساسول واگذار گردید. مالکیت پتروشیمی آریا ساسول ابتدا در دست شرکت پتروشیمی پارس ( ۵۰%) و شرکت ساسول پلیمر آلمان (۵۰%) بود که در سال ۱۳۹۲ با اوج گیری تحریم ها شرکت ساسول سهام خود را به شرکت پارس تامین مجد واگذار نمود. خوراک های ورودی به این مجموعه شامل اتان، پروپان، هگزن-۱، پروپیلن، اتیلن و هگزان هستند که به وسیله ی پتروشیمی پارس، پتروشیمی جم، محصولات خود شرکت و بخشی نیز از طریق واردات تامین می شود.

لیست محصولات :

پلی اتیلن سبک، پلی اتیلن متوسط و سنگین، اتیلن و محصول جانبی این شرکت شامل برش های سه کربنه و بالاتر C3+ ( شامل استیلن، اتیلن، اتان، پروپیلن، پروپان، ۱و۳-بوتادین و …)

“پتروشیمی نوری ( برزویه)”

پتروشیمی برزویه به مساحت ۶۱ هکتار در سال ۱۳۸۰ در استان بوشهر منطقه ویزه اقتصادی انرژی پارس تاسیس و در سال ۱۳۸۶ به بهره برداری رسید. شرکت پتروشیمی نوری به عنوان چهارمین و همچنین بزرگترین تولید کننده مواد آروماتیکی در ایران از جمله طرح های استراتژیک برنامه ۵ ساله سوم شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران بوده است که در حال حاضر از جمله مجتمع های زیرمجموعه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس(هلدینگ خلیج فارس) محسوب می شود. سهام داران اصلی این مجتمع، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس ( ۵۵/۷۶%)، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (۱۷%) و شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشور (۴۵/۶%) می باشند. خوراک ورودی آن میعانات گازی وبنزین پیرولیز است که از طریق پالایشگاه های مجتمع گاز پارس جنوبی و پتروشیمی جم (الفین دهم) تامین می گردند.

لیست محصولات :

پارازایلن، بنزن، اورتو زایلن، برش سنگین HYE، آروماتیک های سنگین HA، برش سبک LTE، رافینیت، گاز مایع، پنتان، نفتای سبک HTN

“پتروشیمی بندر امام”

پتروشیمی بندر امام به مساحت ۲۷۰ هکتار در سال ۱۳۵۰ در استان خوزستان منطقه بندر امام خمینی تاسیس و در سال ۱۳۶۸ به بهره برداری رسید. سهام داران اصلی این شرکت، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (۲۷/۶۹%)، شرکت کارگزاری سهام عدالت (۳۰%) و سهام ترجیحی (۷۳/۰%) می باشند. در راستای ایجاد مدیریت غیر متمرکز و به منظور نیل به بهره وری بیشتر و امکان بهره گیری مطلوب از توانمندی های موجود، طرح تقسیم اداره مجتمع بین چند شرکت مستقل فرعی از سال ۱۳۷۹ به طور رسمی اجرا گردیده است. پنج شرکت فراورش، بسپاران، کیمیا، آب نیرو و خوارزمی از شرکت های تابعه ی پتروشیمی بندر امام می باشند. خوراک ورودی مجتمع مخلوط زایلن، نفتا، مایعات گازی، گاز طبیعی، متانول، بوتان و اتیلن هستند که به وسیله ی منابع نفت منطقه، پالایشگاه آبادان، شرکت های موجود در خود مجتمع و بخشی از طریق واردات تامین می شود.

لیست محصولات :

ترکیبات سنگین آروماتیکی، بنزن، رافینیت، پارازایلن، پروپان مایع، بوتان مایع، پنتان پلاس، اتان، بنزین پیرولیز، پلی اتیلن سنگین، پلی اتیلن سبک، پلی پروپیلن، پروپیلن (گرید شیمیایی)، لاستیک مصنوعی، اتیلن دی کلراید، پلی وینیل کلراید، سود سوزآور، اسید کلریدریک، آب ژاول، متیل ترشیو بوتیل اتر، اتیلن، برش چهارکربنه، نفت کوره، کلرید سدیم، پی وی سی، ۱و۳- بوتادین

“پتروشیمی بیستون”

پتروشیمی بیستون به مساحت ۶۳ هکتار در سال ۱۳۷۸ در کرمانشاه تاسیس و در سال ۱۳۸۳ به بهره برداری رسید. مالکیت آن با شرکت پالایش نفت کرمانشاه (۰۹/۶۸%)، کارگزاری سهام عدالت (۳۰%) و سایر سهام ها (۹۱/۱%) بوده که۱۰۰% مالکیت این مجموعه به بخش خصوصی واگذار شده است. خوراک های ورودی به مجتمع پتروشیمی بیستون شامل نفت سفید، بنزن و گاز طبیعی هستند که توسط پالایشگاه کرمانشاه، پالایشگاه آبادان، پتروشیمی بوعلی سینا، پتروشیمی بندر امام و شرکت ملی گاز ایران تامین می شوند. بخش زیادی از نیاز کارخانه های تولید کننده مواد شوینده و روغن های صنعتی توسط این واحد رفع می شود.

لیست محصولات :

آلکیل بنزن خطی (LAB)، آلکیلات سنگین (HAB)، نرمال پارافین، حلال ۴۰۲، حلال ۵۰۲، حلال ۵۰۳

“پتروشیمی بوعلی سینا”

پتروشیمی بوعلی سینا به مساحت ۳۶ هکتار در سال ۱۳۷۷ در استان خوزستان منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی تاسیس و در سال ۱۳۸۳ با سرمایه گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران و بانک ملت به بهره برداری رسیده است. مالکیت این مجتمع در حال حاضر بر عهده ی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (۷۰%) و شرکت کارگزاری سهام عدالت (۳۰%) می باشد. خوراک ورودی شرکت شامل میعانات گازی ( نفتای سبک و سنگین) و بنزین پیرولیز است که به وسیله ی پتروشیمی امیرکبیر و کارخانه جات NGL (پازنان) تامین می شوند.

لیست محصولات :

پارازایلن، اورتو زایلن، بنزن، رافینیت، گاز مایع، آروماتیک های سنگین، هیدروکربن های سبک، آروماتیک های سنگین، برش پنتان، برش سبک نفتا، برش سنگین نفتا، برش سنگین بنزین پیرولیز

“پتروشیمی پارس (عسلویه)”

پتروشیمی پارس به مساحت ۳۷ هکتار در سال ۱۳۷۷ در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس که در شمال خلیج فارس در بندر عسلویه می باشد، تاسیس و در سال ۱۳۸۵ به بهره برداری رسید. مالکیت این شرکت برعهده شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس ( ۶۰%)، گروه گسترش نفت و گاز پارسیان (۸/۱۹%)، سرمایه گذاری غدیر (۱۹/۸ %)، سایر سهامداران ( ۴% ) است. خوراک های ورودی به پتروشیمی پارس، گاز غنی، اتیلن و بنزن هستند که از طریق فازهای ۱و۲و۳ پارس جنوبی، پلیمر آریا ساسول، پتروشیمی نوری و پتروشیمی بوعلی سینا تامین می شوند.

لیست محصولات :

اتان، پروپان، بوتان، پنتان پلاس، اتیل بنزن، استایرن منومر، مخلوط تولوئن و بنزین، سوخت مایع

“پتروشیمی پردیس”

پتروشیمی پردیس به مساحت ۶/۶۴ هکتار در سال ۱۳۸۰ در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پردیس در شهر عسلویه، تاسیس و در سال ۱۳۸۶ به بهره برداری رسید. این شرکت مالک بزرگترین مجتمع تولید کننده آمونیاک و اوره درخاورمیانه و نیز یکی از بزرگترین تولیدکنندگان این محصولات در سطح جهان می باشد. در ابتدای سال ۱۳۸۹ و در جهت هماهنگی با سیاست های اجرای اصل ۴۴، کلیه سهـام شرکت ملی صنایع پتروشیمی در این شرکت، از طریق ساز و کار فرابورس واگذار شد و شرکت پتروشیمی پردیس عملاً و۱۰۰ % خصوصی گردید. سهام داران مجموعه، شرکت گسترش صنعت نفت و گاز پارسیان، شرکت بازرگانی پتروشیمی، شرکت سرمایه گذاری هامون سپاهان، شرکت توسعه و مدیریت سرمایه صبا، شرکت سرمایه گذاری سپه، بانک تجارت، شرکت گروه مالی ملت و سهامداران حقیقی هستند. خوراک هر فاز مجتمع، گاز طبیعی به میزان ۶۷۰ میلیون نرمال متر مکعب در سال است که از محل فازهای گازی پارس جنوبی و یا مجتمع پتروشیمی پارس تـأمین می شود.

لیست محصولات :

آمونیاک، اوره

“پتروشیمی تبریز”

پتروشیمی تبریز به مساحت۳۹۱ هکتار در سال ۱۳۶۷ در تبریز، تاسیس و در سال ۱۳۷۵ به بهره برداری رسید. مالکین و سهام داران این مجتمع شرکت های پالایش نفت تبریز (۴۸/۵۹ %)، سرمایه گذاری و مدیریت سهام امید (۱۷/۸۹%)، سازمان تأمین اجتماعی (۱۱/۵۷%)، سرمایه گذاری استانی سهام عدالت (۱۰%) وسایر سهامداران (۱۱/۹۶ %) هستند. خوراک های ورودی به واحدهای پتروشیمی تبریز شامل اتان، نفتای سبک (LSRG)، گاز مایع (LPG)، نفتای سنگین (HSRG)، برش شش کربنه بنزین پیرولیز، بنزن، آکریلو نیتریل (ACN)، استایرن مونومر، روغن معدنی، لاستیک پلی بوتادین (PBR) وآلفا متیل استایرن (AMS) هستند که از طریق پالایشگاه تبریز و تهران، پتروشیمی بندر امام، پتروشیمی اراک، پتروشیمی شازند، پتروشیمی بوعلی سینا، پتروشیمی پارس و بخشی نیز به وسیله ی واردات تامین می شوند.

لیست محصولات :

اتیلن، پروپیلن، برش چهار کربنه، بوتن-۱، پلی اتیلن سنگین خطی، پلی اتیلن سبک خطی، بنزن، اتیل بنزن، استایرن، تولوئن، پلی استایرن انبساطی، پلی استایرن معمولی، پلی استایرن مقاوم، پلی استایرن مقاوم ۲، بوتادین، رافینیت چهارکربنه، ABS، نفت کوره، برش C7-C9

“پتروشیمی تخت جمشید”

شرکت صنایع پتروشیمی تخت جمشید (TJPC) به مساحت ۱۶ هکتار در فاز ۲ منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر در سال ۱۳۸۵ تاسیس، عملیات اجرایی آن در سال ۱۳۹۱ آغاز و در سال ۱۳۹۳ به بهره برداری رسید. خوراک ورودی پتروشیمی تخت جمشید ۱و۳- بوتادین و استایرن هستند که به وسیله ی پتروشیمی امیرکبیر و پارس تامین می شوند. شرکت پتروشیمی تخت جمشید پارس عسلویه با هدف تولید انواع محصولات پلی استایرن در سال ۱۳۹۲ توسط بخش خصوصی تاسیس گردید.

لیست محصولات:

استایرن بوتادین رابر (SBR)، پلی بوتادین (PBR)، آنتی اکسیدان استایرن- فنول (SPH)

لیست محصولات پتروشیمی تخت جمشید پارس عسلویه :

پلی استایرن معمولی (GPPS[1])، پلی استایرن مقاوم (HIPS)، پلی استایرن انبساطی (EPS)، پلی استایرن اکسترود شده (XPS)

[۱]– General Purpose Polystyren

“پتروشیمی شهید تندگویان”

پتروشیمی شهید تندگویان به مساحت ۳۴ هکتار در سال ۱۳۷۷ در در استان خوزستان، سایت چهارمنطقه ویژه پتروشیمی بندر امام خمینی تاسیس و در سال ۱۳۸۴ به بهره برداری رسید. سهام داران این مجموعه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (۷۵%)، صندوق بازنشستگی و رفاه کارکنان صنعت نفت ( ۱۵%) و شرکت کارگزاری سهام عدالت (۱۰%) هستند. خوراک ورودی به پتروشیمی تندگویان شامل پارازایلن ( PX)، اسید استیک و منو اتیلن گلایکول (MEG) هستند که از طریق پتروشیمی بوعلی سینا، پتروشیمی بندر امام، پتروشیمی فن آوران و پتروشیمی مارون تامین می شوند.

لیست محصولات :

پلی اتیلن ترفتالات (PET) گرید الیاف، پلی اتیلن ترفتالات گرید آمورف، پلی اتیلن ترفتالات گرید فیلم، پلی اتیلن ترفتالات گرید بطری، اسید ترفتالیک خالص (PTA)، الیاف بریده پلی استر، نخ نساجی (POY)، پنبه مصنوعی (PST)

“پتروشیمی جم”

شرکت پتروشیمی جم به مساحت ۷۷ هکتار ( ۲۲ هکتار در فاز دوم) در سال ۱۳۶۷ در در منطقه آزاد پتروشیمی پارس در عسلویه، تاسیس و در سال ۱۳۷۹ به بهره برداری رسید. سهامداران مجموعه، شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری (۷۱/۲۳%)، صندوق بازنشستگی کشوری (۸۶/۲۲%)، شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین ( ۰۲/۱۴%)، سرمایه گذاری استانی (۱۵%)، شرکت گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان (۷۹/۴%)، شرکت گروه مدیریت ارزش سرمایه صندوق .ب .کشوری (۷۵/۳%)،  موسسه صندوق بیمه اجتماعی روستائیان وعشایر (۲۲/۳%) و سایر سهام داران به میزان ۶۴/۱۲% سهم دارند. هفت شرکت پلی پروپیلن جم، جم صنعت کاران، توسعه انرژی پاد کیش (تاپکو)، توسعه پلیمر پاد جم، پتروشمیران، شرکت توسعه پلیمرکنگان و توسعه پارک صنعتی گوهر افق از شرکت های وابسته به پتروشیمی جم می باشند. خوراک های ورودی به پتروشیمی جم شامل برش سبک، رافینیت، برش پنتان، گاز مایع، آروماتیک سنگین، اتان، ترکیبات پروپان و پنتان پلاس است که از طریق پتروشیمی نوری، پتروشیمی پارس و فازهای پارس جنوبی تامین می شوند.

لیست محصولات :

بوتن-۱، پلی اتیلن سنگین، پلی اتیلن سبک خطی، الفین، ترکیبات چهار کربنه، ۱و۳- بوتادین، اتیلن، بنزین پیرولیز، پروپیلن، نفت کوره، رافینیت چهارکربنه، C6+

“پتروشیمی خارک”

شرکت پتروشیمی خارک به مساحت ۱۵۵ هکتار در سال ۱۳۴۵ در منطقه آزاد پتروشیمی پارس در عسلویه، تاسیس و در سال ۱۳۴۸ به بهره برداری رسید. در سال ۱۳۷۳ به منظور جلوگیری از سوختن گازهای سبک تولید شده در فرآیندهای مجتمع و تبدیل آن به فرآورده هایی با ارزش افزوده بالا و افزایش در آمد ارزی طرح احداث واحد متانول خارک آغاز و در سال ۱۳۷۸ به بهره برداری رسید. سهام داران عمده این واحد عبارت از شركت گروه پتروشيمي تابان فردا، شركت سرمايه گذاري نفت و گاز و پتروشيمي تامين، موسسه صندوق بازنشستگي وظيفه از كار افتادگي كاركنان بانك ها، صندوق بازنشستگي كشوري، شركت سرمايه گذاري صندوق بازنشستگي كشوري، صندوقهاي بازنشستگي ، پس انداز  و رفاه كاركنان صنعت نفت و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی هستند. خوراک ورودی پتروشیمی خارک روزانه ۴ میلیون متر مکعب گازهای ترش حاصل از استخراج نفت شامل هیدروکربن های سنگین و ترکیبات گوگردی می باشد.

لیست محصولات :

متانول، گوگرد، پروپان، نفتا (C5+)، بوتان

“پتروشیمی خوزستان”

شرکت پتروشیمی خوزستان به مساحت ۱۰ هکتار در سال ۱۳۷۶ در سایت چهار واقع در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی، تاسیس و در سال ۱۳۸۳ به بهره برداری رسید. سهام داران این مجموعه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (۷۰%) و شرکت کارگزاری سهام عدالت (۳۰%) می باشند. خوراک ورودی به پتروشیمی خوزستان شامل استون، فنول، سود سوزآور، اپی کلروهیدرین، گاز طبیعی و کلر هستند که توسط پتروشیمی بندر امام و از طریق واردات تامین می شوند.

لیست محصولات :

اپوکسی رزین مایع، اپوکسی رزین جامد، پلی کربنات، بیس فنول A ، پلی اتیلن ترفتالات (PET)، پلی پروپیلن (PP)، پلی اتیلن سنگین (HDPE)، پلی اتیلن سبک (LDPE)، و آلیاژهای پلیمری PC/GF، PC/ABS

khoozestan

“پتروشیمی رازی”

شرکت پتروشیمی رازی به مساحت ۱۰۰ هکتار در سال ۱۳۴۴ در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، تاسیس و فاز یک آن در سال ۱۳۴۹، فاز ۲ در سال ۱۳۵۶ و واحدهای جدید در بین سال های ۱۳۷۲ تا ۱۳۸۰ به بهره برداری رسیدند. سهام داران اصلی این واحد گوبرفابریقالاری ترک آمونیم (گوبره‌تاش) (۸۸/۴۸%)، انرژی گاز آسیا (۹۱/۲۳%)، تابوسان (۸۸/۱۰%)، شقایق سازه ‌رنگین (۹۵/۱۱%) و کارکنان شرکت (۳۸/۴%) می باشند. خوراک های ورودی پتروشیمی رازی گاز ترش و گاز طبیعی می باشند که به وسیله شرکت ملی گاز ایران و چاه های گاز ترش مسجد سلیمان تامین می شوند.

لیست محصولات :

اسید سولفوریک، اسید فسفریک، اوره، دی آمونیوم فسفات (DAP )، آمونیاک، گوگرد گرانول

“پتروشیمی رجال”

شرکت پتروشیمی رجال به مساحت ۳/۱۲ هکتار در سال ۱۳۸۱ در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، تاسیس و در سال ۱۳۸۳ تاسیس شد. ۱۰۰% مالکیت آن به بخش خصوصی واگذار شده است. خوراک ورودی پتروشیمی رجال، پروپیلن است که به وسیله پتروشیمی بندر امام تامین می شود.

لیست محصولات :

پلی پروپیلن

“پتروشیمی زاگرس”

شرکت پتروشیمی زاگرس به مساحت ۳۱ هکتار در سال ۱۳۷۹ در سایت چهار واقع در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، تاسیس و در سال ۱۳۸۵ به بهره برداری رسید. سهام داران اصلی مجموعه شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسيان (۵/۳۴%)، شرکت گروه پتروشیمی تابان فردا (۲۱%)، شرکت الیاف صنعتي مرواريد (۸/۱۷%)، شرکت گروه صنعتی شیمی پوشینه (۸/۱۷%) و سایر سهام داران (۹/۸%) می باشند. خوراک ورودی مجتمع پتروشیمی زاگرس گاز طبیعی و اکسیژن هستند که از طریق پتروشیمی مبین و نفت و گاز پارس جنوبی تامین می شوند.

لیست محصولات :

متانول

“پتروشیمی شیراز”

شرکت پتروشیمی شیراز به مساحت ۳۰۰ هکتار در سال ۱۳۳۸ در ۴۵ کیلومتری شمال شیراز، تاسیس و در سال ۱۳۴۲ به بهره برداری رسید. سهام داران اصلی واحد، شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان (۶۷/۵۱%)، شرکت سرمایه گذاری مدیران اقتصاد (۵۷/۳۰%)، شرکت سرمایه گذاری هامون سپاهان (۵۴/۲%)، شرکت گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان (۲/۲%)، بانک تجارت (۷۶/۱%)، صندوق بازنشستگی کشوری (۵۵/۱%) و سایر سهام داران (۷۱/۹%) هستند. خوراک ورودی پتروشیمی شیراز گاز طبیعی، آب، نمک طعام و سنگ آهک است که از طریق دریاچه مهارلو، شرکت ملی گاز ایران، سازمان آب منطقه فارس و معدن های مجاور تامین می شوند.

لیست محصولات :

آمونیاک، اوره، متانول، اسید نیتریک، نیترات آمونیوم، سودا اش سبک و سنگین، جوش شیرین، آرگون، کلر، سود، اسید کلریدریک، آب ژاول، پرکلرین، کود مایع UAN ( UREA AMMONIUM NITRATE )

“پتروشیمی غدیر”

شرکت پتروشیمی غدیر به مساحت ۲/۱۵ هکتار در سال ۱۳۸۱ در سایت ۳ منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر، تاسیس و در سال ۱۳۸۸ به بهره برداری رسید. مالکیت این شرکت در اختیار شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (۹۰%) و شرکت سرمایه گذاری بندر امام خمینی (۱۰%) می باشد. خوراک های ورودی پتروشیمی غدیر اتیلن و کلر هستند که توسط پتروشیمی مارون و پتروشیمی اروند تامین می شوند.

لیست محصولات :

پلی وینیل کلراید (PVC)، وینیل کلراید منومر (VCM)، اتیلن دی کلراید (EDC)

“پتروشیمی فارابی”

شرکت پتروشیمی فارابی به مساحت ۱۵ هکتار در سال ۱۳۵۲ در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، تاسیس و در سال ۱۳۵۶ به بهره برداری رسید. سهامداران اصلی این مجموعه شرکت پتروشیمی فن آوران (۴۴%)، شرکت پتروشیمی امیرکبیر (۴۴%)، شركت سرمايه گذاري ملي ايران (۳%) و سایر سهامداران (۹%) می باشند. خوراک های ورودی پتروشیمی فارابی دو اتیل هگزانول (۲EH) و اورتوزایلن هستند که از طریق پتروشیمی اصفهان، پتروشیمی بوعلی سینا، پتروشیمی شازند و مقادیری از طریق واردات تامین می شوند.

لیست محصولات :

انیدرید فتالیک (PA)، دی اکتیل فتالات (DOP)، دی اکتیل ترفتالات (DOTP)

“پتروشیمی فجر”

شرکت پتروشیمی فجر به مساحت ۷۰ هکتار در سال ۱۳۷۸ در سایت چهار و سایت دو منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، تاسیس و در سال ۱۳۸۲ به بهره برداری رسید. سهامداران اصلی مجتمع شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (۷۰%) و شرکت کارگزاری سهام عدالت (۳۰%) هستند. خوراک ورودی پتروشیمی فجر گاز طبیعی است که از طریق شرکت ملی گاز ایران تامین می شود.

لیست محصولات :

برق، بخار، ازت، اکسیژن، هوای ابزار دقیق، هوای سرویس، آرگون، آب (RO)، آب (DM)، آب سرویس، آب کلاریفاید، آب آشامیدنی، آب خوراک بویلرها، آب آتش نشانی

“پتروشیمی فن آوران”

شرکت پتروشیمی فن آوران به مساحت ۲۵ هکتار در سال ۱۳۷۷ در بندر امام خمینی(ره) ، منطقه ویژه اقتصادی تاسیس و در سال ۱۳۸۳ به بهره برداری رسید. مالکیت این شرکت در اختیار شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (۵۰%)، شرکت گروه پتروشیمی تابان فردا (۳۱/۱۶%)، شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری (۳۶/۱۶%)، شرکت سرمایه گذاری خوارزمی (۴۲/۳%) و سایر سهام داران (۸۵/۱۳%) است. خوراک های ورودی گاز طبیعی و گاز دی اکسید کربن هستند که از طریق شرکت ملی گاز ایران، پتروشیمی رازی و پتروشیمی مارون تامین می شوند.

لیست محصولات :

متانول، منواکسید کربن، اسید استیک

“پتروشیمی قائد بصیر ( گلپایگان )”

شرکت پتروشیمی قائد بصیر  به مساحت ۳۰ هکتار در سال ۱۳۷۶ در استان اصفهان کیلومتر ۱۰ جاده گلپایگان به خمین، تاسیس و در سال ۱۳۸۲ به بهره برداری رسید. مالکیت این واحد در اختیار گروه توسعه انرژی تدبیر (۸۰%) و بنیاد پانزده خرداد (۲۰%) می باشد. خوراک های ورودی پتروشیمی قائد بصیر استایرن منومر، آکریلو نیتریل و بوتادین هستند که از طریق پتروشیمی پارس، پتروشیمی امیرکبیر، پتروشیمی تبریز و بخشی نیز از طریق واردات تامین می شود.

لیست محصولات :

استایرن- بوتادین- آکریلونیتریل (ABS)، کوپلیمر استایرن- آکریلو نیتریل (SAN)، پلی کربنات ABS (ABS-PC)

“پتروشیمی کارون”

شرکت پتروشیمی کارون، اولین تولید کننده ایزوسیانات ها در خاورمیانه، به مساحت ۳۴ هکتار در سال ۱۳۸۱ در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، تاسیس و در سال ۱۳۸۷ به بهره برداری رسید. مالکیت این مجموعه در اختیار شرکت پتروشیمی بندر امام (۸۲/۴۰%)، شرکت کماتور سوئد (۶۱/۳۰%)، شرکت سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی (۴۱/۲۰%) و شرکت بازرگانی پتروشیمی (۱۶/۸%) است. خوراک های ورودی به پتروشیمی کارون شامل تولوئن، آمونیاک، اسید سولفوریک ۹۸%، هیدروژن، منواکسید کربن، کلر، کاستیک ۵/۴۸%، بنزن و فرمالدهید ۳۷% است که از طریق پتروشیمی بندر امام، پتروشیمی رازی، پتروشیمی کرمانشاه، پتروشیمی فن آوران، پتروشیمی اروند، پتروشیمی بوعلی سینا، پتروشیمی شهید رسولی و پتروشیمی فجر تامین می شوند.

لیست محصولات :

تولوئن دی ایزوسیانات (TDI)، متیلن دی فنیل دی ایزوسیانات (MDI)، آنیلین، اسید نیتریک، هیدروکلریک اسید، نیترو بنزن، متا تولوئن دی آمین (MTD)، اورتو تولوئن دی آمین (OTD)

“پتروشیمی کرمانشاه”

شرکت پتروشیمی کرمانشاه به مساحت ۵/۲۹۵ هکتار در سال ۱۳۷۵ در کرمانشاه، تاسیس و در سال ۱۳۸۳ به بهره برداری رسید. مالکیت این مجموعه در اختیار شركت سرمايه گذاري نفت وگاز پارسيان (۲۲/۴۲%)، شركت گروه سرمايه گذاري ايرانيان (۷/۲۱)، شركت سرمایه گذاری مدیران اقتصاد (۱/۱۸%)، شركت سرمايه‌گذاري هامون سپاهان (۱۹/۴%)، شركت مديريت توسعه پتروشيمي (۵۵/۳%) و سایر سهامداران (۲۴/۱۰%) می باشد. خوراک ورودی پتروشیمی کرمانشاه گاز طبیعی است که به وسیله ی شرکت ملی گاز ایران تامین می شود.

لیست محصولات :

آمونیاک، اوره گرانول، نیتروژن مایع

“پتروشیمی کاویان”

شرکت پتروشیمی کاویان به مساحت ۴۳ هکتار در سال ۱۳۸۵ در سایت ۲ منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، تاسیس و در سال ۱۳۹۱ به بهره برداری رسید. سهام داران اصلی این مجموعه شركت پتروشيمي باختر (۶/۶۰%)، صندوق بازنشستگی نفت (۸/۱۹%)، شركت پلیمر کرمانشاه (۲۲۵/۴%)، شركت پتروشيمي لرستان  (۲۲۵/۴%)، شركت پتروشيمي کردستان  (۲۲۵/۴%)، شركت پتروشيمي مهاباد (۲۲۵/۴%) و سایر سهام داران (۷/۲%) می باشند. خوراک ورودی به پتروشیمی کاویان اتان است که از طریق نفت و گاز پارس جنوبی تامین می شود.

لیست محصولات :

اتیلن، برش سه کربنه و سنگین تر (C3+)

“پتروشیمی لاله”

شرکت پتروشیمی لاله به مساحت ۱۲ هکتار در سال ۱۳۸۱ در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر، تاسیس و در سال ۱۳۸۶ به بهره برداری رسید. مالکین این مجموعه پتروشیمی مارون (۶۴%) و گروه صنعتی پلیمر پوشینه (۳۶%) هستند. خوراک های ورودی به پتروشیمی لاله شامل اتیلن و پروپیلن است که از طریق پتروشیمی مارون و دیگر منابع داخلی تامین می شوند.

لیست محصولات :

پلی اتیلن سبک

“پتروشیمی مارون”

شرکت پتروشیمی مارون به مساحت ۵/۱۰۲ هکتار (۵/۹ هکتار در کیلومتر ۱۵ جاده اهواز ـ ماهشهر در منطقه کریت کمپ اهواز و ۹۳ هکتار در ماهشهر در سایت ۲ منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی) در سال ۱۳۷۷ در اهواز و منطقه ویژه اقتصادی، تاسیس و در سال ۱۳۸۵ به بهره برداری رسید. این شرکت در زمره بزرگترین تولید کنندگان الفین در جهان است. مالکین اصلی پتروشیمی مارون شرکت های سرمایه گذاری سهام عدالت (۳۰%)، گروه پتروشیمی تابان فردا (۲۰%)، سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (۶/۱۶%)، سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح (۱۳%)، موسسه توانمندسازی بازنشستگان نیروهای مسلح (۵/۱۰%)، صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح (۷%) و سایر سهامداران (۹/۲%) هستند. خوراک های ورودی به مجتمع بوتن-۱، اکسیژن، پروپیلن و گاز غنی شده هستند که از طریق پتروشیمی جم، پتروشیمی فجر، کارخانه های گاز مایع داخلی و بخشی نیز از طریق واردات تامین می شوند.

لیست محصولات :

اتیلن (گرید پلیمری)، پروپیلن (گرید پلیمری)، بنزین پیرولیز، متان، هیدروژن، برش های سه کربنه و سنگین تر، منو اتیلن گلایکول (MEG)، دی اتیلن گلایکول (DEG)، تری اتیلن گلایکول (TEG)، دی اکسید کربن (CO2) ، پلی اتیلن سنگین (HDPE)، پلی پروپیلن ( گریدهای هموپلیمر، کوپلیمرهای رندوم، کوپلیمرهای هتروفاز(ضربه پذیر))

“پتروشیمی مبین”

شرکت پتروشیمی مبین، یکی از بزرگترین يوتيليتي‌هاي متمرکز دنیا، در پنج بخش مجزا به مساحت ۸۸ هکتار در سال ۱۳۷۹ در خوزستان، منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، تاسیس و در سال ۱۳۸۳ به بهره برداری رسید. این مجموعه به عنوان تولیدکننده سرویس‌های جانبی، تأمین‌کننده آب، برق، بخار، اکسیژن، نیتروژن و هوای فشرده و تصفیه‌کننده پساب‌های صنعتی مجتمع‌های پتروشیمی منطقه پارس جنوبی (عسلویه) فعالیت می‌کند. سهام داران این پتروشیمی، شرکت پتروشیمی خلیج فارس (۰۸/۸۳%)، شرکت توسعه مدیریت سرمایه صبا (۲۷/۱%)، شرکت سرمایه گذاری توسعه کشوری (۰۹/۱%) و سایر سهامداران (۵۶/۴%) می باشند. خوراک ورودی پتروشیمی مبین گاز طبیعی است که از طریق شرکت های نفت و گاز پارس جنوبی تامین می شوند.

لیست محصولات :

برق، بخار، آب شیرین، آب DM و کندانس، آب آشامیدنی، اکسیژن ۴۴ بار، اکسیژن ۲۹ بار، نیتروژن، هوای سرویس، هوای ابزار دقیق، آب سرویس، آب خنک کننده

“پتروشیمی مهر”

شرکت پتروشیمی مهر به مساحت ۴/۱۳ هکتار در سال ۱۳۸۴ در سایت ۲ منطقه ویژه اقتصادی عسلویه، تاسیس و در سال ۱۳۸۸ به بهره برداری رسید. در حال حاضر سهام داران اصلی این مجتمع شرکت اتحاد سرمایه گذاری پتروشیمی سنگاپور (۶۰%) و شرکت پتروشیمی بین الملل (۴۰%) هستند. خوراک ورودی به پتروشیمی مهر، بوتن -۱ و اتیلن است که توسط پتروشیمی جم، دیگر واحد های داخلی و بخشی نیز از طریق واردات تامین می شود.

لیست محصولات :

گریدهای مختلف پلی اتیلن سنگین (HDPE)، پلی اتیلن با جرم مولکولی پایین (LP)

“پتروشیمی مروارید”

شرکت پتروشیمی مروارید به مساحت ۲۷/۱۲ هکتار در سال ۱۳۸۴ در سایت ۲ منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، تاسیس و در سال ۱۳۸۸ به بهره برداری رسید. سهام داران و مالکین اصلی این مجتمع شرکت پترو فرهنگ (۵۵/۴۶%)، شرکت گروه پتروشیمی تابان فردا (۳۴%)، شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (۱۷%) و سایر سهام داران (۴۵/۲%) می باشند. خوراک ورودی به پتروشیمی مروارید اتان است که از فازهای پارس جنوبی تامین می شود.

لیست محصولات :

اتیلن، مونو اتیلن گلایکول (MEG)، دی اتیلن گلایکول (DEG)، تری اتیلن گلایکول (TEG)، برش های سه کربنه و سنگین تر

“پتروشیمی مهاباد”

شرکت پتروشیمی مهاباد به مساحت ۱۸۵ هکتار در سال ۱۳۸۸ در كيلومتر ۱۵ جاده مهاباد ـ اروميه، تاسیس و در سال ۱۳۹۴ به بهره برداری رسید. مالکیت ۱۰۰% این پتروشیمی در اختیار پتروشیمی باختر است. خوراک ورودی پتروشیمی مهاباد اتیلن است که از طریق خط لوله اتیلن غرب تامین می شود.

لیست محصولات :

پلی اتیلن سبک خطی، پلی اتیلن سنگین، بوتن-۱

“پتروشیمی نوید زرشیمی”

شرکت پتروشیمی نوید زر شیمی به مساحت ۵/۷ هکتار در سال ۱۳۷۸ در سایت ۴ منطقه ویژه اقتصادی پارس، تاسیس و با سرمایه گذاری بخش خصوصی در سال ۱۳۸۳ به بهره برداری رسید. سهام داران اصلی این مجتمع، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، شرکت مدیریت توسعه پتروشیمی، شرکت پتروشیمی فجر، شرکت عملیات غیر صنعتی پازارگاد و شرکت پتروشیمی بندر امام هستند. خوراک های ورودی به پتروشیمی نوید زرشیمی شامل پروپیلن، اتیلن، هیدروژن و بوتن می باشند که به وسیله ی پتروشیمی امیرکبیر تامین می شوند.

لیست محصولات :

پلی پروپیلن

“پتروشیمی پلی نار”

شرکت پتروشیمی پلی نار به مساحت ۵/۱۹ هکتار در سال ۱۳۷۱ در تبریز، تاسیس و با سرمایه گذاری بخش خصوصی، در سال ۱۳۷۹ به بهره برداری رسید. خوراک ورودی به پتروشیمی پلی نار پروپیلن است که به وسیله ی پتروشیمی تبریز تامین می شود.

لیست محصولات :

پلی پروپیلن (PP)

“پتروشیمی شهید رسولی”

شرکت پتروشیمی شهید رسولی به مساحت ۶/۸ هکتار در سال ۱۳۸۰ در سایت ۲ منطقه ویژه اقتصادی عسلویه، تاسیس و در سال ۱۳۸۵ به بهره برداری رسید. ۶۰% از سهام این شرکت به شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگان کارکنان صنعت نفت واگذار شده است. خوراک ورودی پتروشیمی شهید رسولی متانول بوده که از طریق پتروشیمی فن آوران تامین می شود.

لیست محصولات :

فرمالین، استالدهید، پنتااریتریتول، دی پنتااریتریتول، سدیم فرمات

“پتروشیمی خراسان”

شرکت پتروشیمی خراسان به مساحت ۲۰۴ هکتار در سال ۱۳۷۱ در بجنورد، تاسیس و در سال ۱۳۸۳ به بهره برداری رسید. سهام داران اصلی این پتروشیمی، شركت سرمايه‌گذاري نفت و گاز پتروشيمي تامين (۶۲/۴۱%)، شركت پترو فرهنگ (۱۹%)، شركت گروه گسترش نفت و گاز پارسيان (۹۵/۱۲%) و شركت سرمايه گذاري آتيه صبا (۲۵/۱۲%) هستند. خوراک ورودی پتروشیمی خراسان گاز طبیعی است که از طریق پالایشگاه خانگیران – سرخس تامین می شود.

لیست محصولات :

آمونیاک، اوره پریل، کریستال ملامین

“پتروشیمی شیمی بافت”

شرکت پتروشیمی شیمی بافت به مساحت ۵  هکتار در سال ۱۳۷۸ در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، تاسیس و فاز ۱ آن در سال ۱۳۸۱ و فاز ۲ آن در سال ۱۳۸۵به بهره برداری رسید. سهام داران اصلی این مجتمع شرکت سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی (۴/۶۵%) و بانک اقتصاد نوین (۸/۲۷%) هستند. خوراک ورودی به پتروشیمی شیمی بافت شامل برش چهارکربنه رافینیت ۱ و متانول است که از طریق پتروشیمی فن آوران، بندر امام، امیر کبیر، تبریز، شازند و پالایش نفت آبادان تامین می شوند.

لیست محصولات :

متیل ترشیوبوتیل اتر (MTBE)، رافینیت ۲ ( ترکیبی از گازهای چهارکربنه شامل بوتن ها (سیس، ترانس ۲- بوتن و ۱- بوتن) و بوتان (ایزوبوتان و نرمال بوتان) است.)

“پتروشیمی NPC Alliance”

شرکت پتروشیمی NPC Alliance به مساحت ۵۵ هکتار در سال ۱۳۷۷ در فیلیپین، تاسیس و در سال ۱۳۸۳ به بهره برداری رسید. صاحبان سرمایه ی آن، شرکت سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی (۲۰%)، شرکت پلی ماکس فیلیپین (۴۰% ) و NPC اینترنشنال(۴۰%) هستند. خوراک های ورودی به پتروشیمی NPC Alliance اتیلن و بوتن- ۱ هستند که از طریق خط لوله اتیلن غرب و منابع داخلی تامین می شوند.

لیست محصولات :

پلی اتیلن سنگین و سبک

“پتروشیمی باختر”

پتروشیمی باختر، یک هولدینگ تخصصی با هدف سرمایه گذاری در شرکت ها، مجتمع ها، طرح ها و واحدهای صنعتی وساخت و راه‌اندازی واحدهای پتروشیمی ( به‌طور خاص واحدهایی با محصولات در زمینه پلی اتیلن)، در سال ۱۳۸۱ تاسیس گردید. پتروشیمی باختر درجهت نیل به اهداف خود شرکتهای زیر مجموعه خود را با نام های شرکت های پتروشیمی کاویان (واحد تولید اتیلن)، لرستان و مهاباد (پلی اتیلن سنگین و سبک خطی)، کردستان (پلی اتیلن سبک خطی)، کرمانشاه  ( پلی اتیلن سنگین )، گچساران (واحد تولید اتیلن ثانوی)، شركت بازرگان كالاي باختر،  شركت مديريت و توسعه صنعت باختر، شركت پتروشيمي انديمشك، شركت پتروشيمي مياندوآب، شركت بهره برداري خطوط انتقال اتيلن غرب، شركت پارس فنل و شركت دي پليمر آرين را تأسیس و سازماندهی نموده است.

“پتروشیمی بافت”

شرکت پتروشیمی بافت به مساحت ۵ هکتار در سال ۱۳۷۸ در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر، تاسیس و در سال ۱۳۸۱ به بهره برداری رسید. مالکین و سهام داران اصلی این مجموعه شرکت سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی (۴/۶۵%) و بانک اقتصاد نوین (۸/۲۷%) می باشند. خوراک ورودی پتروشیمی بافت، متانول پتروشیمی فن آوران و رافینیت پتروشیمی های بندر امام، امیر کبیر، تبریز، اراک و آبادان است.

لیست محصولات :

متیل ترشیو بوتیل اتر (MTBE)، برش چهار کربنه C4

“پتروشیمی مرجان”

شرکت پتروشیمی مرجان به مساحت ۱/۷ هکتار در سال ۱۳۸۴ درفاز ۲ منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس واقع در عسلويه، تاسیس و در سال ۱۳۹۷ به بهره برداری رسید. سهام داران اصلی این مجتمع شرکت های سرمایه گذاری ساتا، شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز پتروشیمی تامین و شرکت پتروشیمی فن آوران هستند. خوراك پتروشیمی مرجان سالانه ۱/۵ ميليارد مترمكعب گاز طبيعي بوده و همه خدمات جانبي آن (آب، برق، بخار و اكسيژن) از پتروشيمي دماوند (مجري سرويس هاي يوتيليتي واحدهاي مستقر در فاز دوم پارس جنوبي) تامين شود.

لیست محصولات :

متانول

“پتروشیمی دماوند”

شرکت پتروشیمی دماوند به مساحت ۹۰ هکتار در سال ۱۳۷۷ درفاز ۲ منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس واقع در عسلويه، تاسیس و به دلیل مشکلات پیش آمده اعم از تغییر مدیر عامل، تغییر کاربری، زمان بر شدن به فروش رسیدن سهام و … موجب شد تا بعد از یک وقفه زمانی طولانی در سال ۱۳۹۷ به بهره برداری برسد. شركت پتروشيمي دماوند، تامين كننده يوتيليتي و آفسايت فاز دوم پتروشيمي منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس است و به منظور تامين برق، آب، بخار، هواي فشرده، اكسيژن، ازت، گاز، سوخت و خوراك و شبكه خطوط ارتباطي مجتمع هاي توليدي فاز دوم طرح هاي پتروشيمي فعاليت مي كند. فاز نخست آن شامل نیروگاهی با ۱۲ واحد توربین و واحد بخار است که ظرفیت تولید ۶۵۰ مگاوات برق را دارد. خوراک ورودی به این مجتمع گاز طبیعی و آب دریا است.

“پتروشیمی کردستان”

شرکت پتروشیمی کردستان به مساحت ۱۳۰ هکتار در سال ۱۳۸۷ درشهرستان سنندج، تاسیس و در سال ۱۳۹۶ به بهره برداری رسید. مالکیت ۱۰۰% این واحد در دست پتروشیمی باختر است. خوراک های ورودی به پتروشیمی کردستان شامل اتیلن و پروپیلن می باشد که به وسیله ی خطوط لوله اتیلن غرب و پتروشیمی تبریز و ایلام تامین می شوند.

لیست محصولات :

پلی اتیلن سبک

“پتروشیمی ارومیه”

شرکت پتروشیمی ارومیه به مساحت ۱۱۰ هکتار در سال ۱۳۷۰ در ارومیه، تاسیس و در سال ۱۳۷۴ به بهره برداری رسید. سهام داران اصلی این شرکت، شرکت های گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان (۵/۵۵%)، شرکت بازرگانی پتروشیمی (۶/۲۷%) و شرکت کارگذاری سهام عدالت (۹/۱۶%) هستند. خوراک های ورودی به پتروشیمی ارومیه آمونیاک، اوره و گوگرد هستند که به وسیله ی واحد های داخلی تامین می شوند.

لیست محصولات :

کریستال ملامین، سولفات آمونیم (پودری و گرانولی)، اسید سولفوریک